De recente aankoop van Debis Systemhaus door Deutsche Telekom (DT) staat niet op zichzelf. De komende achttien maanden zullen nog meer systeemintegrators worden overgenomen. Een deel ervan heeft grote moeite om aan nieuwe klanten te komen.
Dit voorspelt IDC-analist Martin Canning. Hij verwacht dat vooral de Europese telecombedrijven en de grote IT-dienstverleners op overnamepad zullen gaan. "Europese telco’s moeten aan de binnenkant van de onderneming terecht zien te komen. Nu komen ze niet verder dan de voordeur, en dan meestal alleen in eigen land. Willen ze echter ook profiteren van de internationale vraag naar voorzieningen voor elektronische handel, dan zullen ze meer diensten moeten kunnen aanbieden dan alleen op het gebied van infrastructuur. Dat is ook de belangrijkste reden voor de overname van Debis door Deutsche Telekom."
De IDC-analist denkt dat in de Verenigde Staten hetzelfde staat te gebeuren. "Het zou me niet verbazen wanneer een telco als MCI Worldcom een Unisys-achtig bedrijf wil kopen. Daarmee haalt het de broodnodige technische dienstverlening op het gebied van infrastructuren in huis." Dat MCI Worldcom zijn systeemhuis aan EDS heeft verkocht, staat hier in zijn ogen los van. "Dat onderdeel draaide niet goed en was teveel gericht op toepassingen."
Probleemkind
Ook grote dienstverleners als IBM, Hewlett-Packard en Getronics azen op IT-servicebedrijven, met name om de positie in sommige landen te versterken. "Sinds Getronics Wang Global heeft overgenomen, staat dit bedrijf op de kaart voor bijvoorbeeld IBM en HP", zegt Canning. "Aangezien Getronics in Duitsland en Frankrijk wil uitbreiden, zullen ook IBM en HP in deze landen op zoek gaan naar expansiemogelijkheden."
Canning beschouwt technische georiënteerde systeemintegrators, waaronder Unisys, NCR en de (oud-Digital) dienstverlenende tak van Compaq, als ideale overnamekandidaten. Ook ICL – dat nu nog bij Fujitsu hoort – past na de beursgang dit jaar in dit rijtje. "Het zijn degelijke servicebedrijven die veel moeite doen om van hun technisch imago af te komen. Ze hebben het lang goed gedaan, maar vallen nu stil. Ze krijgen te weinig nieuw personeel en bezitten onvoldoende middelen om bedrijven te kopen en op die manier verder te groeien."
Over de Franse, vergelijkbare automatiseerder Bull is Canning minder te spreken. "Dat is een probleemkind. Het doet veel voor de Franse markt en beschikt daardoor over een stevige basis. Maar het is geen vooruitstrevend bedrijf, zoals Unisys of ICL, en blijft daardoor achter bij de concurrentie."
Unisys
Canning is niet verbaasd over het gerucht dat Deutsche Telecom na Debis zijn oog heeft laten vallen op Unisys. De betrokken partijen weigeren ieder commentaar. Unisys-woordvoerder Erwin Zijlstra vertelt wel dat zijn bedrijf nauw samenwerkt met het Duitse telecomconcern. "Wij hebben begin dit jaar een groot miljoenencontract met DT gesloten, waarbij we het netwerk-beheer en -onderhoud voor hun klanten regelen. DT wil namelijk één contract per klant, maar is alleen sterk in Duitsland. Nu wij erbij betrokken zijn, kunnen ze hun internationaal opererende klanten beter bedienen. Wij zijn immers wereldwijd actief. Voor ons betekent het contract een uitbreiding van onze klantenbasis. Wij hebben net als IBM een groot wereldwijd netwerk, maar leveren voornamelijk netwerkdiensten aan bestaande klanten."