Managed hosting door True

Geanimeerd schoolgaan bij Eckart Wintzen

Jeugd van vandaag, producers van de toekomst

Expression, Center for New Media is ontsproten aan het brein van de 'zakenman met het uiterlijk van een hippie' Eckart Wintzen. De school, gehuisvest in Emeryville, San Francisco, leidt studenten op die een carrière in de muziek- of animatiewereld ambiëren. Wintzen stond in Nederland onder meer aan het hoofd van BSO (Bureau voor Systeem Ontwikkeling), dat in 1996 door Philips-dochter Origin werd overgenomen.

  
Helemaal boven: Eckart Wintzen, hierboven: Peter Laanen en rechts: Gary Platt van Linus.
"Ik stond te wachten in een lange rij voor een buffet dat werd aangeboden door mensen die me wilden verleiden gebouwen en land in Santa Barbara te kopen om daar een school te beginnen. Ineens gaf de man achter me me een schop tegen mijn kont en zei dat we betere dingen te doen hadden dan onze tijd hier te verknoeien. That's how it started." Mede-oprichter Gary Platt doet met wilde gebaren uit de doeken hoe hij Wintzen in 1997 ontmoette. De ietwat gezette en kalende man in Hawaii-shirt is één brok energie. "We kozen voor Emeryville vanwege de aanwezigheid van beroemde animatie- en geluidsstudio's als Lucas (ILM), Pixar, Tipett, Fantasy Studio's en The Plant Record Studio's." In 1998 werd de huidige directeur Peter Laanen aangesteld. Samen geven ze vandaag een groep Nederlandse journalisten een introductie. "We hebben hier op dit moment 464 studenten rondlopen, is het 464, Peter?" "486", verbetert Laanen hem. "Ik ben niet goed met getallen", grijnst Platt. De opleiding duurt 2,5 jaar in plaats van de gangbare vier jaar. "We hebben alle vakanties eruit gehaald, omdat de concentratie van studenten in vakanties daalt en het kost veel tijd om dat weer op peil te krijgen. Daarbij komt dat de mensen die hier afstuderen moeten wennen aan lange werkdagen en weinig vrije tijd. De animatie- en muziekwereld zijn keihard, daar kun je het best zo vroeg mogelijk aan wennen", legt Platt uit.
  
Beweging voor een animatiefilm vastleggen.
Vanuit de conferentieruimte waar we zitten kijken we uit op een soort aula waar een groepje jongeren zit te overleggen. In de hoek staan twee massagestoelen. "De school is 24 uur per dag open en de leerlingen brengen hier het grootste deel van hun tijd door, minstens twaalf uur per dag", ratelt Platt verder. "Het moet echt een roeping zijn, wil je het hier kunnen volhouden." "Het uitvalpercentage is 12 procent", vult Peter Laanen aan. Het enthousiasme van Platt straalt op me af. Als we door de gang naar de 'motion capture'-studio lopen, overvalt me het gevoel dat ik hier ook wel op school zou willen zitten. Gepassioneerd met je droom bezig zijn. Aan de andere kant, twaalf uur per dag naar school - waarschijnlijk zou ik tot de 12 procent uitval behoren, bedenk ik me.

Judas

De 'motion capture' studio is een schaars verlichte ruimte met een podium. Een man met wit haar en een witte baard staat ons op te wachten. Hij houdt een soort marionettenstokje vast waaraan twee balletjes bevestigd zijn. Platt stelt hem voor als Chris Coan, ook wel bekend als Judas uit Jezus Christ Superstar. "Maar toen was ik veel jonger en grondig geschminkt", lacht Coan. De ruimte is voorzien van acht camera's, die alleen de twee balletjes aan het marionettenstokje registreren. Op een groot scherm dat op het podium is opgetrokken zijn twee puntjes te zien. Dat zijn de balletjes, legt Coan uit. Er bestaan pakken waarop dit soort balletjes zijn bevestigd, precies op de buigzame gewrichten.

  
School interieurs met de Wall of fame.
Als iemand zo'n pak aantrekt en tussen de aan het plafond hangende camera's gaat staan, registreert het programma op het scherm de beweging van de gewrichten. Coan laat zien dat het vervolgens een kleine moeite is om de opgenomen beweging aan een animatiefiguur toe te voegen.
De studio wordt ook gebruikt voor kleine concerten. "In samenwerking met een aantal radiostations, treden hier bands op. Onze studenten verzorgen dan het licht en geluid", vertelt Coan. Het zijn niet de minste bands die hier gestaan hebben, getuige de Wall of Fame, die verderop in het gebouw prijkt: Bon Jovi, Michelle Branch, Jack Johnson, Ben Harper, Tori Amos, Bruce Hornsby ... De rondleiding gaat verder langs een keur aan studio's, de een groter dan de ander, maar allemaal even geavanceerd en voorzien van de modernste technologie.

Aerosmith

De kleuren van de school schreeuwen je vanaf de muren tegemoet; pimpelpaars, kanariegeel en knalrood. Platt vertelt hoe hij een styliste tot wanhoop heeft gedreven. "Zij wilde de muren wit hebben, maar daar hebben we voor bedankt. Ze vond rood, paars en geel geen goed idee en heeft hemel en aarde bewogen om ons ervan te overtuigen dat het echt niet kon. Maar ja, we zijn nou eenmaal eigenwijs dus we hebben de verf op de muur gesmeerd. De styliste werd gek. Toen het klaar was, kwam ze naar ons toe en zei ze: "Ik weet niet wat jullie gedaan hebben, maar het werkt."
We komen door een studio waar een groep jongeren in de regieruimte zit te luisteren naar een meisje dat in een aparte ruimte iets staat in te zingen. "Gelukkig kunnen we daar met techniek nog een heleboel aan doen", fluistert Gary lachend. En passant wijst hij nog even de docent aan. "Jack Douglas, producer van Aerosmith." Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat die man daar zit. Voor Platt wel. Op zijn school heeft hij zich omringd met de beste mensen uit de muziek- en animatiewereld. Laanen: "Eigenlijk ben ik de enige die niet beroemd is."

  
Chris Coan in zijn Auburn Boattail Speedster uit 1935.
Op weg naar de conferentieruimte loopt een student langs die tegen Gary opschept over zijn animatiewerk. Het intrigeert me. Het feit dat hij hier op school zit, een passie heeft en er trots op is. Ik loop achter hem aan. "Als jouw werk zo geweldig is, wil ik het wel eens zien", begin ik brutaal. "Prima, loop maar mee', nodigt hij me uit. Hij heet Todd en studeert in juni af als compositer. "Ik maak van alle verschillende laagjes de uiteindelijke animatiefilm", legt hij uit. Verschillende laagjes? Het ging toch alleen om het animatiefiguurtje en een beweging? En die kon je toch heel makkelijk samenvoegen? Nee; er blijken vreselijk veel laagjes nodig te zijn voor een goede animatiefilm. De achtergrond, het animatiefiguurtje, de schaduw van het animatiefiguurtje, de spiegelingen, de 'ruis' op het figuurtje en op zijn schaduw enzovoorts. Ik neem afscheid van Todd, die waarschijnlijk een glanzende carrière bij de buurman van Expression, Pixar Studio's (het bedrijf van Steve Jobs), tegemoet gaat. Als ik ooit nog de muziek- of animatiewereld in wil, weet ik al waar ik ga studeren.
 
Fotocredits: Peter van Ammelrooy & Expression, Center for New Media
 
Expression: de feiten

Start:de eerste klas startte op 11 januari 1999
Aantal afgestudeerden:op dit moment zijn er 631 studenten afgestudeerd
Huidige aantal studenten:486
Opleiding tot:producer, animator, grafisch ontwerper, special effects specialist, motion capture specialist, kortom, alles wat te maken heeft met manipulatie van beelden, geluid en grafische effecten
Vooropleiding:'general education' (algemene opleiding) of een deel daarvan; er is geen speciale vooropleiding vereist, maar affiniteit met muziek en animatie wordt wel sterk aangeraden
Richtingen:de school kent drie afstudeerrichtingen: Sound Arts, Digital Visual Media en Digital Graphic Design
Schooldag:een typische schooldag kent drie uur theorie (klassikaal) en vijf uur praktijk (hands on lab); geluidsstudenten zitten met dertig leerlingen in een klas en met zes in een lab, 'visual'-studenten zitten met achttien in een klas en met negen in een lab; buiten deze uren optimaliseren ze hun eigen projecten verder
Kosten:43.650 dollar (zonder deel general education) of 49.450 (met deel general education) voor de gehele opleiding; de richting maakt niet uit


Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1378836). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×