Managed hosting door True

Zeventigduizend CD-roms voor een handvol IT'ers

Dure wervingscampagne Fortis levert magere oogst op

 

Terwijl IT-bedrijven in de strijd om bekwaam personeel steeds luider met autosleuteltjes rinkelen of duikcursussen aanbieden, laat in het kielzog daarvan nu ook de financiële sector van zich horen.

Bank- en verzekeringsconcern Fortis heeft niet minder dan zeventigduizend CD-roms laten drukken om iets meer dan honderd IT'ers te paaien voor een baan op de automatiseringsafdeling. Fortis, de moedermaatschappij van ondermeer VSB en Amev, is daarmee de eerste financiële dienstverlener die zijn heil zoekt bij andere methoden dan de geijkte advertenties. Een annonce waarin het bedrijf zich netjes voorstelt en een aangename werkplek en bovengemiddelde arbeidsvoorwaarden belooft, volstaat niet voor het doel dat Fortis voor ogen heeft. De CD-rom moet uitkomst bieden.

Achterhaald imago

Want behalve een forse aanvulling op het personeelsbestand wil Fortis ook het eigen imago als werkgever voor IT'ers verbeteren. Het beeld dat bestaat van de automatiseringsafdelingen van financiële bedrijven als conservatieve bolwerken met een 'u vraagt, wij draaien'-mentaliteit, klopt al lang niet meer, vinden ze bij Fortis. "Het imago loopt zoals gewoonlijk een paar jaar achter op de realiteit. IT wordt steeds belangrijker binnen ons bedrijf en daarbij werken we anders dan vroeger. Toen kwam de klant met een vraag, die wij probeerden te vertalen in een automatiseringsproject. Nu gaan we veel meer zelf op zoek naar mogelijkheden om verbeteringen door te voeren", zegt Marcel Folmer, senior personeelsadviseur bij Fortis.

Prikkelactie

Een brutalere wervingsmethode, die tot nu toe voorbehouden leek aan IT-bedrijven, moet dit aan automatiserend Nederland duidelijk maken. Met de wervende kreet 'go for IT' werden IT'ers vanaf medio maart via radiospotjes, advertenties en billboards opgeroepen de speciale Internet-site te bezoeken en de CD-rom op te vragen. Om de nieuwsgierigheid te prikkelen hield het bedrijf haar naam de eerste maand buiten de advertenties. Inmiddels is fase twee van de campagne van start gegaan. Fortis maakte zichzelf bekend en stuurde vijftigduizend CD-roms mee met Intermediair Starter, het maandblad voor afstuderenden.
Via de CD-rom die zo gevraagd of ongevraagd inmiddels bij ruim 55.000 mensen op de mat is gevallen, kan de gebruiker een kijkje nemen in FORcITy. In deze virtuele stad kan achter de deuren van verschillende gebouwen informatie worden gewonnen over werken en solliciteren bij Fortis. Daarnaast is het mogelijk met medewerkers van de automatiseringsafdeling te chatten. Belangstellenden kunnen zo uit de eerste hand vernemen hoe het is om bij Fortis te werken.

Te hoge verwachtingen

De slag om de ervaren IT'er zal er niet mee worden gewonnen, verwacht Folmer. "Natuurlijk nemen wij het liefst ervaren IT-specialisten aan, maar de vijver waarin we vissen, is niet veel groter dan een druppel", zegt hij. "Ervaren mensen reageren tot nu toe nauwelijks op de campagne. Zij zijn alleen nog te bereiken door ze persoonlijk aan te spreken."
Ook het aantal beginnende IT'ers dat Fortis na zes weken campagne een arbeidscontract heeft kunnen voorleggen valt nog tegen. Hoewel vijftienduizend potentiële IT'ers de Internet-pagina hebben bezocht, meer dan zesduizend van hen de CD-rom hebben aangevraagd en meer dan vijfhonderd kandidaten hebben gesolliciteerd, heeft Fortis nog maar twaalf nieuwe IT'ers kunnen aannemen. "We bevinden ons nog in een aanloopfase en er zit nog veel in de pipeline, maar misschien heb ik mijn verwachtingen ook te hoog gesteld. We denken erover de campagne die in juni afloopt met een maand te verlengen."

Pensioenopbouw

"Deze actie heeft meer dan een paar dubbeltjes gekost, maar advertenties in dagbladen en tijdschriften leveren vaak maar bitter weinig reacties op," zegt Folmer. "Van een collega in de branche weet ik een voorbeeld van een advertentie die maar drie of vier reacties opleverde. Misschien zijn we op deze manier per saldo wel goedkoper uit."
De beginners die Fortis nu wil binnenhalen, brengen straks de eerste maanden van hun dienstverband door in de schoolbankjes van een extern opleidingsinstituut. Daar worden ze opgeleid tot application engineer, helpdeskmedewerker, productbegeleider of systeembeheerder. Het concern wil zelf een kweekvijver aanleggen om aan de groeiende behoefte aan IT'ers te voldoen en het aantal externe arbeidskrachten binnen de eigen automatiseringsafdeling terugdringen. De actie is niet ingegeven door een hoog verloop onder het huidige automatiseringspersoneel. De uitstroom ligt rond de 7,5 procent, wat normaal is binnen de IT.
Bij de arbeidsvoorwaarden die Fortis de sollicitanten voorlegt blijft het concern nog gewoon een financiële instelling. Het bedrijf biedt onder andere premievrij pensioen. Daarnaast moeten opleidingsplannen en leercontracten de weifelende sollicitant over de streep trekken.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1372710). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×