IBM doet in Nederland moeite om zich tegenover vrouwen te presenteren als aantrekkelijke werkgever. Begin juni stuurde het negen studentes mee met de jaarlijkse excursie naar een onderzoekslab, deze keer in La Gaude, in de buurt van Nice in Frankrijk.
|
Door dit jaar alleen vrouwen uit te vaardigen naar het lab poogt IBM vrouwelijk talent op te sporen en voor het bedrijf te winnen. Eerder dit jaar hield het een open dag voor vrouwelijke leden van studieverenigingen. “Juist door ons bij deze excursie te richten op vrouwelijke studenten, hopen we hen de mogelijkheden van een carrière bij IBM te tonen”, verklaart woordvoerster Etta Pouw.
Het concern wil met de voorlichtingsactiviteiten ook het percentage vrouwelijke medewerkers laten stijgen. Bij IBM Nederland is 21 procent vrouw. Het loopt daarmee iets achter op het wereldwijde gemiddelde van 28 procent. Het bedrijf stelt dat gemengde teams betere prestaties leveren. Om de talenten-balans op orde te krijgen, onderhoudt de afdeling personeelszaken contact met de grotere serieuze studieverenigingen.
Meer dan schroefjes
De deelneemsters prijzen het bedrijf om de voorlichtingsdagen. In het lab toonde IBM onder meer op welke manier het ict-capaciteit variabel kan aan- of uitschakelen, in gelijke tred met de vraag ernaar. Ze spraken er onder andere met bio-informatici en onderzoekster Liba Svobodova, afkomstig van het laboratorium in Zürich.
De Delftse studente Life Science & Technology Janneke Metsaars: “IBM doet zoveel meer dan ik totnogtoe dacht. Geen elektrisch apparaat of het heeft er wel wat mee te maken. Het wil allerlei processen verbeteren; ik zou het prachtig vinden daaraan bij te dragen.” De Amsterdamse economiestudente Fieke Korporaal stelt dat het concern zich met de excursie iets extra’s doet vergeleken met de andere bedrijven die bij universiteiten speuren naar talent. “Ik ben blij dat er een keer erkenning is voor vrouwen in het bedrijfsleven.”
Ook zij heeft nu een beter beeld van de activiteiten van de ict-reus. “Het laat zien dat het niet alleen om boutjes en schroefjes gaat, maar om wensen van klanten, om het geven van adviezen.” Als ze over een jaar of twee zijn afgestudeerd, zullen ze zich zeker bij IBM melden. < BR>