Managed hosting door True

ICT-investeringen drukken resultaat Randstad

Klanten moeten ook wennen aan levering van uitzenddiensten via Internet

 

Miljoeneninvesteringen in kantoorautomatisering zijn debet aan de tegenvallende halfjaarcijfers van Randstad. Topman Hans Zwarts schrijft dit voor een belangrijk deel toe aan de 40 miljoen gulden die het bedrijf uitgaf aan nieuwe ICT-projecten. "Uitgaven op dit gebied lagen op een hoog niveau."

Andere grote kostenposten waren volgens Zwarts de introductie van nieuwe producten en diensten zoals Yacht, de Internet-uitzendorganisatie voor hoger opgeleiden. Schaarste op de arbeidsmarkt in een aantal landen waar Randstad actief is, zorgde voor hogere wervingskosten. Het bedrijf moest ook een deel van de winst inleveren om de flexwerkers te kunnen behouden: "Meer geld en aandacht werd besteed aan secundaire arbeidsvoorwaarden voor flexwerkers."
De holding zag de omzet in het eerste halfjaar met 12,5 procent stijgen van 2,6 miljard naar 2,9 miljard euro. De winst steeg van 63,7 miljoen naar 77,5 miljoen euro. Voor veel beursanalisten vielen de cijfers behoorlijk tegen verwacht. Beleggers straften de uitzendorganisatie af; het aandeel verloor 11,6 procent op de dag dat het de cijfers wereldkundig maakte.

Dienstbaarheid

De 1868 Randstad-vestigingen schakelden dit jaar over op een automatiseringsysteem dat is gebaseerd op IBM-servers. "Elk bedrijf heeft dergelijke opwaarderingen van het automatiseringsysteem nodig", zegt woordvoerder Maarten den Ottolander daags na de presentatie.
Het staat volgens hem buiten kijf dat de miljoen geïnvesteerde guldens het bedrijf uiteindelijk een hogere winst opleveren. De productie van de uitzendorganisatie wordt erdoor vergroot, stelt hij. Verbetert de kantooradministratie, dan verhoogt ook de dienstbaarheid richting relaties. "Wat we terugkrijgen van onze medewerkers en dus van de klanten zijn louter positieve reacties."

Selectie

Naast Yacht wijzigde het bedrijf dit jaar ook de werkwijze van Hedson, dat zich richt op lager opgeleide uitzendkrachten. Hedson verhuisde dit jaar de koppeling van vraag en aanbod activiteiten voor een groot deel naar het Internet. Op het computernetwerk baseerde het ook een derde nieuwe poot Newmonday: het werving- en selectiebureau voor hoger opgeleiden, dat het begon samen met uitgever VNU. Klanten moeten volgens Den Ottolander wennen aan deze nieuwe aanpak.
 
Van Cobol naar Java
Bij alle kantoren van Randstad zijn in de eerste maanden van dit jaar de systemen vervangen. De laatste zijn deze week in werking gesteld. Tot grote tevredenheid van de medewerkers, zo meldt IT'er Jeanine Muller. "Het is een verschrikkelijke stap voorwaarts."
De kantoorautomatisering van Randstad begon in 1987 met standalone PC's. Medewerkers stuurden de diskettes via de post naar het hoofdkantoor. Een jaar later kwam het zogeheten Systeem 36 (S/36), dat de PC's verbond in een netwerk. Cobol was de programmeertaal achter het programma voor het invoeren van persoonsgegevens, ordernummers en de urenregistratie.
Dit systeem bevatte nog niet de gebruikelijke kantoorapplicaties zoals een tekstverwerker en een spreadsheetprogramma. Om bijvoorbeeld een brief te tikken, moest het registratieprogramma worden afgesloten om Word perfect te kunnen gebruiken.
Focus, de naam van het nieuwe Randstad-systeem, is gerangschikt rond IBM's AS400-platform. Gegevensinvoer geschiedt nu in een programma geschreven in Java. Dit wordt gecombineerd met Smart Suite van Lotus en de Office applicaties van Microsoft. Medewerkers zijn volgens Muller zeer tevreden over de nieuwe interface. Gebruikers hoeven ook nauwelijks te wennen aan de nieuwe omgeving: "De reacties zijn heel aardig. We komen natuurlijk van ver." Muller ziet dat het systeem de gegevensverwerking versnelt; er blijft meer tijd over voor de klant en de flexwerker."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1334199). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×