De it-sector heeft een paar buitengewone jaren achter de rug. De boom van eind vorige eeuw is abrupt omgeslagen in de crisis van begin deze eeuw. Nu lijkt de markt weer stabieler en mogen we er opnieuw denken in termen van groei. Analisten en experts voorspelden een tijd geleden al een golf van overnames die zou uitmonden in het ontstaan van superondernemingen die in alle mogelijk sectoren actief zijn. Aan de recente ontwikkelingen te zien komt die voorspelling uit.
Veritas Software kondigde afgelopen september aan dat het 225 miljoen dollar wilde spenderen aan Kvault Software, een Britse uitgever van software voor mailarchivering. Het bedrijf, dat tot dusver actief was in traditioneel opslagbeheer, zal de technologie van Kvault gebruiken om zijn eigen opslagsoftware aan te vullen.
“Dit is onze kernactiviteit”, zegt Lindsey Armstrong, senior vice president Europe bij Veritas. “We hebben altijd twee opties: zelf ontwikkelen of kopen.” De software zal een centrale rol spelen in de strategie op het gebied van utility computing, die sinds de aankondiging ervan op de jaarlijkse Vision-gebruikersconferentie van 2003 steeds belangrijker wordt. Het concern laat er geen twijfel over bestaan dat overnames een belangrijk onderdeel vormen van de toekomstige strategie. “We hebben veel contanten en we willen onze strategie inzake utility computing uitbouwen”, aldus Armstrong.
Ceo Gary Bloom vertelde voor de zomer dat de onderneming niet geïnteresseerd is in enorme overnames die tot een te snelle en moeilijk te beheersen groei leiden. Hij mikt op kleine bedrijven met een technologische meerwaarde die passen in zijn strategie en technologische portefeuille. Deze trend lijkt momenteel een constante bij alle overnemende ondernemingen.
Hongerig
“We hebben de laatste drie, vier jaar een periode meegemaakt met een wereldwijde terugval in de it-uitgaven”, zegt Rakesh Kumar, vice president international bij marktanalist Meta Group. “Daardoor zijn de fabrikanten die niet sterk genoeg waren om het vol te houden geconfronteerd met een lage aandelenkoers. De grotere spelers konden voordeliger kopen en zich richten op hun kernactiviteiten. We zitten nu met hongerige ondernemingen die overnamepad zijn. Het gaat vaak om spelers met veel contanten, zoals Veritas, EMC, HP en Computer Associates, die als gieren de mooiste brokken kunnen uitzoeken en integreren in hun portefeuilles.”
De Britse investeringsbank Close Brothers Corporate Finance publiceerde afgelopen augustus cijfers die de recente toename van fusies en overnames bevestigen. In de eerste helft van 2004 steeg het aantal fusies en overnames in de it-sector met 60 procent vergeleken met dezelfde periode in 2003; 127 tegen 79. Een van de opmerkelijkste trends in deze overnamegolf is dat Noord-Amerikaanse ondernemingen kleinere Europese technologiebedrijven opkopen. Eenderde van alle overnames dit jaar past in dit stramien.
Op overnamepad december 2002 Veritas koopt Precise Software Solutions (applicatie prestatie management) voor 609 miljoen dollar december 2002 Veritas maakt plannen bekend voor de overname van starter Jareva (server positionering) juli 2003 EMC kondigt plannen aan voor de acquisitie van concurrent Legato Systems (opslagsoftware) voor 1,3 miljard dollar oktober 2003 EMC maakt bekend dat het 1,7 miljard dollar wil betalen voor Documentum (ecm, enterprise content management) december 2003 EMC kondigt de overname aan van Vmware (virtuele verwerking op Intel-basis) voor 625 miljoen dollar januari 2004 Veritas zegt een overeenkomst te hebben voor de overname van Ejasent (applicatie virtualisatie) voor 59 miljoen dollar juli 2004 Veritas betaalt 35 miljoen dollar voor Invio Software (it proces automatisering) augustus 2004 Veritas koopt Kvault Software (mailarchivering) voor 225 miljoen dollar |
Convergentie
Kvault is de vijfde onderneming die Veritas de afgelopen twee jaar heeft opgekocht (zie kader). Het is een duidelijke aanwijzing dat consolidatie en convergentie schering en inslag zijn in de softwaresector, en lang niet het enige voorbeeld. Ook concurrent EMC is op de overnametoer; het heeft de laatste tijd verschillende kleinere bedrijven overgenomen om zijn marktaandeel te vergroten en technische leemtes op te vullen.
De erp-sector is een klassiek voorbeeld van actieve consolidatie. In de tweede helft van de jaren 1990 waren er vijf grote erp-spelers: SAP, Oracle, Peoplesoft, JD Edwards en Baan. Baan werd overgenomen door Invensys en verkommerde tot Invensys het verkocht aan SSA. JD Edwards werd augustus vorig jaar overgenomen door Peoplesoft. Momenteel probeert Peoplesoft een vijandig overnamebod van Oracle af te weren.
De tendens is dus in de richting van grote ondernemingen die nog groter willen worden. Wat doet dat met de kleinere ondernemingen? Kumar: “De meeste kleinere ondernemingen worden overgenomen op een tamelijk goede basis, hetzij voor contanten, zoals Kvault, hetzij voor een marktkapitalisatie die vrij redelijk is. De kleinere spelers zijn er niet slechter van geworden, integendeel. De meeste willen zelfs worden opgekocht; ze hebben een beroerde tijd achter de rug.”
Korting verdwijnt
Wat betekent dit alles voor de gebruiker? Armstrong denkt dat de gebruiker blij is met de opkomende superleveranciers. “Consolidatie komt tegemoet aan wat de klanten willen. Ze willen zaken doen met een paar grote spelers. Grote ondernemingen hebben te maken met drie- tot vierduizend leveranciers. Ze willen niet één leverancier, maar wel een kleiner aantal.” Volgens Armstrong betekent de toenemende daling van het aantal leveranciers dat deze hechtere partnerschappen zullen moeten aangaan met andere grote leveranciers om te garanderen dat de klanten er niet bekaaid vanaf komen.
Kumar vindt de consolidatiebeweging niet allemaal rozengeur en maneschijn. “Ik denk dat het moeilijk zal worden om kleinere it-bedrijven te vinden, vooral softwarebedrijven met een redelijk goed productgamma. Als je bijvoorbeeld naar Candle kijkt, zie je dat het sterk was in mainframes. Een heleboel mensen hielden van die software. Het is nu opgekocht door IBM en zal ongetwijfeld goed integreren. Er is echter een speler minder die de gebruiker als onderhandelingsargument achter de hand kan houden. De mogelijkheid om de ene leverancier tegen de andere uit te spelen om een mooie korting te krijgen is aan het verdwijnen. Mijn advies is: ontwikkel strategische relaties met je kernleveranciers naarmate die de kleinere spelers overneemt. Hoe dichter je bij de leveranciers zit, hoe meer kans je maakt op kortingen in de toekomst.”< BR>
Emma Nash, Data News