Automatiseringsbedrijven zouden de relatie met hun toeleveranciers onder de loep moeten nemen. Daar valt een aanzienlijke besparing van de externe kosten te behalen. Dat constateert G.J. van der Vossen van Holland Consulting Group (HCG).
De bevindingen van Van der Vossen maken deel uit van een onderzoek naar de aanpak van kostenbeheersing door ondernemers. HCG constateert op basis van een studie naar de jaarverslagen van de belangrijkste Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dat ondernemers te weinig aandacht besteden aan het beheersen van de externe kosten. Het is geen factor waarop bedrijfsbeslissingen worden afgewogen. Dat is betreurenswaardig, omdat als gevolg van een aanhoudende uitbestedingstendens het aandeel van de externe kosten in de hoeveelheid totale kosten behoorlijk groot is (gemiddeld 55 procent). Een geringe besparing op deze kosten werkt al positief door op het bedrijfsresultaat, aldus HCG.
Inbesteding
Van de beursgenoteerde IT-bedrijven onderzocht HCG Getronics, Ordina en Cap Gemini. Daarbij valt op dat het aandeel externe kosten bij Ordina (22 procent) en Cap Gemini (10 procent) stukken lager ligt dan het gemiddelde, maar bij Getronics (61 procent) hoger. Van der Vossen verklaart dit door te wijzen op het verschil in de aard van de dienstverlening. "Getronics maakt veelvuldig gebruik van onderaannemers, terwijl Ordina en vooral Cap Gemini voor het grootste deel hun eigen personeel inzetten." Overigens hoeft ‘inbesteding’ geen nadeel te zijn met het oog op kostenbeheersing: wanneer de markt in elkaar klapt kan een bedrijf als Getronics makkelijk in deze post snijden, terwijl Ordina en Cap met hoge personeelskosten zitten.
Mechanisme
Van der Vossen merkt dat er in de IT-wereld veel aandacht uitgaat naar personeelskosten, maar niet naar externe kosten. Er wordt nauwelijks gelet op besparingsmogelijkheden en op prijsontwikkelingen ten aanzien van in te kopen goederen en diensten. De onderzoeker pleit ervoor dat bedrijven aan goede beheersingsmechanismen werken, zoals het doorlichten van toeleveranciers op hun prijs/prestatieverhouding, het maken van afspraken met leveranciers over het bewaken van kosten, en het realiseren van schaalvoordelen bij de inkoop (zelf of in een samenwerkingsverband). "Ze moeten de relatie met hun toeleveranciers rationaliseren. Dat levert meer winst op." RS