Managed hosting door True

SPS profiteerde van de lease-auto

"Uptime bedrijfsproces kan niet 99,999 procent gegarandeerd zijn"

 

Het bedrijf SPS uit Reeuwijk biedt al sinds 1994 beheer op afstand aan. Het gaat daarbij niet om totale uitbesteding, dus inclusief apparatuur en personeel, maar om het uitbesteden van specifieke taken. "Veel directeuren hebben een ongemakkelijk gevoel bij het idee dat de systeembeheerder al hun informatie kan lezen".

[ klein maar fijn ]
De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn.
 
Alle afleveringen:
  1. The Competence Group
  2. Accountview
  3. Quinity
  4. Quadrant
  5. Lead Software
  6. Fox-IT
  7. Ictivity
  8. Pentex ICT
  9. Ex Machina
  10. SIG
  11. TYP
  12. Agri Information Partners
  13. Twice
  14. Ontarget
  15. SPS
  16. Servoy
  17. Backbase
  18. Polteq
  19. OTS
  20. Admicom
  21. Growth

  
Server Provider Solutions: "Ondernemingen kiezen voor het uitbesteden van specifieke taken (outtasking) vanwege continuïteit, kennis en kosten."
SPS, Server Provider Solutions, begon al met het aanbieden van beheer op afstand toen dat nog gold als een noviteit. "In 1994 keken bedrijven nog erg wantrouwig tegen het fenomeen uitbesteden aan, althans op het gebied van ict. In die jaren werden lease-auto's populair, daar verwees ik graag naar", herinnert Marko de Jong, oprichter en algemeen directeur van SPS zich. "Mijn visie was dat beheer op afstand efficiënter is, omdat je het overlaat aan specialisten. De directie van ondernemingen moet zich immers ook niet bezighouden met wegenbelasting, schadeformulieren en autotypes. Ondernemingen kiezen voor het uitbesteden van specifieke taken (outtasking) vanwege continuïteit, kennis en kosten."
Toch was het niet alleen een visionair moment dat tot deze vorm van dienstverlening leidde, maar gedeeltelijk bittere noodzaak. "We begonnen met een clubje van vijf specialisten en realiseerden ons dat we niet aan acquisitie en het onderhouden van contacten toe kwamen als we allen op pad waren. Wie neemt immers de telefoon op als iedereen langdurige klussen zou doen?" De oprichters van SPS kozen er bewust voor geen detacheerder te worden.
Toen al gebruikte SPS de monitoroplossing Gensys: "Ik heb de oorspronkelijke ontwerpers geholpen bij het ontwikkelwerk." Gensys bestaat uit twee stukken, waarvan een deel bij de klant draait, en daar in het netwerk als een soort thermometer fungeert en alles rapporteert. Het tweede deel draait bij de partij die de dienst uitvoert. Dat kan SPS zijn, of de partner die diensten verleent met behulp van Gensys of de klant die zelf beheer uitvoert met Gensys.

Overname

SPS groeide sneller dan het bedrijf dat Gensys ontwikkelde. "Dat waren echte techneuten, goed in het ontwikkelen van een prachtig product, maar de bedrijfsvoering leed eronder", zegt Harry van den Bergh, manager partners bij SPS. "We hebben in 1997 de hele onderneming gekocht en in onze onderneming geïntegreerd".
Zoals SPS een bedrijf overnam, zo wordt ook regelmatig door anderen bij SPS aan de deur geklopt. "Soms doen bedrijven meerdere pogingen om ons over te nemen, bijvoorbeeld door steeds een andere onderhandelaar te sturen", zegt De Jong die echter niet in de verkoop van zijn onderneming, waar nu 50 mensen werken, geïnteresseerd is. "Ik heb geen behoefte me over te laten nemen. Ik ben jong en heb de ambitie om nog flink te groeien met SPS. Mijn bedrijf is gezond, er zijn geen schulden en we hebben een eigen pand."
Is het niet gek dat iemand die zelf lease-auto's als voorbeeld gebruikte om uitbesteden te promoten, zelf zijn kantoorpand koopt? "Leasen is geen doel op zich", legt Van den Bergh uit. "Je moet doen wat het goedkoopste is. Dit was goedkoper; daarnaast is het pand geheel naar onze wensen ingericht. Helemaal klaar voor zeven dagen, 24 uur per dag, kortom volcontinu operationeel zijn; inclusief bijvoorbeeld noodstroomvoorzieningen om het gehele pand dagenlang van stroom te voorzien. En zeer specifieke veiligheidsvoorzieningen. Een 'remote beheer centrum' dat aan dergelijke eisen voldoet kun je niet zomaar huren."
Enigszins besmuikt moet De Jong toegeven dat het eigen systeem, waarop de medewerkers bijvoorbeeld Gensys verder ontwikkelen, in de beginjaren niet zo perfect was uitgevoerd als de afdeling die voor de klanten de monitoring verzorgde. "Het huis van de schilder is vaak zelf het slechts geschilderd." Inmiddels zijn echter de eigen systemen perfect. "We werken met verschillende beveiligingslagen; allereerst het office gedeelte, daarnaast het veilige, afgeschermde stuk waar de dienstverlener het beheer voor klanten doen." Binnen het afgesloten deel is dan ook geen internet- of mail-contact mogelijk. "Daarnaast kennen we nog het secure data gedeelte en de ontwikkelgedeelten, waar de ontwikkelaars kunnen testen en ontwikkelen. In totaal zijn het zes beveiligingslagen".
Dit veilige systeem dient volgens Van den Bergh ook marketingdoeleinden, "Het toont hoe veilig een beheercentrum kan zijn." Klanten zijn niet alleen daarvan onder de indruk, maar ook van de rust in het beheercentrum: "De rust die daar heerst is uitsluitend toe te wijze aan de proactieve werkwijze. Door problemen te voorkomen zijn medewerkers bezig met inplanbare activiteiten in plaats van met brandjes blussen. De mensen die hier werken hebben niet continu een hijgende manager in hun nek, zoals wel het geval is bij ict-afdelingen binnen bedrijven".

Weinig tijd

Veel ondernemingen die zich bezighouden met uitbesteding garanderen zonder aarzelen dat de bedrijfsprocessen 99,999 procent in de lucht zullen zijn. "Zo'n bedrijfsproces bestaat vaak uit tientallen componenten. Van een individuele component valt dat vaak wel te garanderen. Wij kunnen 99,5 procent beschikbaarheid van een compleet bedrijfsproces garanderen. Dat betekent dat het proces niet meer dan 3,8 uur per maand 'uit de lucht' is. Voor het uitvoeren van alle werkzaamheden en patches is dat erg weinig."
Partners worden steeds belangrijker voor SPS. Van den Bergh legt uit dat partners Gensys kunnen inzetten als onderdeel van hun dienstverlening. "Theoretisch kunnen ze zo min of meer een concurrent van ons worden, maar wij zien dat meestal niet zo. Wij zijn niet actief in alle applicaties. Vooral bij SAP-omgevingen hebben wij partners nodig." Hij legt uit dat Gensys is opgebouwd rond een aantal kennissets. "Daarvan ontwikkelen wij er een groot aantal, zoals kennissets rond Windows, Oracle. Partners ontwikkelen andere sets, bijvoorbeeld rond SAP."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1383116). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×