Managed hosting door True

Baan staat overeind

Nieuwe generatie erp-software kent breder gebruik

 

Het sterkste punt van de huidige softwareleverancier Baan vindt president Laurens van der Tang de klantgerichtheid. Onder Invensys is de onderneming gekanteld van een product- naar een klantgericht bedrijf. Met een nieuwe generatie software in bètatest is Baan een aantrekkelijke bruid.

Klanten tevreden
Elk kwartaal laat Baan een onderzoek doen naar de tevredenheid van zijn klanten. De laatste studie is zojuist afgerond en laat recordcijfers zien. De onderzoeken lopen via het web en worden uitgevoerd door onderzoeksbureau Prognotics, dat elk trimester een deel van de klanten ondervraagd.
De studie meet twee sleutelfactoren: hoe belangrijke Baan-klanten hun verscheidene ondersteuningsbehoeften kwalificeren en hoe tevreden ze zijn met de manier waarop Baan die behoeften tracht te vervullen. Het verschil tussen die twee getallen wordt GAP genoemd en de GAP-score is de laatste drie jaar verbeterd van 3,4 naar 1,4. De algehele tevredenheid met Baan krijgt tegenwoordig een 7,5 op een schaal van 1-10. Drie jaar geleden lag dat nog op 5,6.
In de Customer Satisfaction Audit 2003-studie van Dataquest IDC-India blijkt dat Baan het op dit vlak beter doet dan concurrenten SAP en Oracle. De analisten hadden voor de studie 307 cio's van grote ondernemingen in India ondervraagd.
In Nederland toont KPN zich een ingenomen klant van Baan Global Solution Services. Eric Kramer, cio operational team bij KPN: "Het is uiterst belangrijk voor ons dat de Baan-systemen vierentwintig uur per dag operationeel zijn. Dankzij de oplossingen die zijn aangedragen door de Baan Support Services hebben we de verzekering dat alle operationele systemen, ook de bedrijfskritische, altijd actief zijn."
Oktober 2002 kent een mistige morgen in Los Angeles. In het Century Plaza Hotel beklimt Rick Haythornthwaite, ceo van Invensys, het podium om de bezoekers van Baan World toe te spreken. Hij poogt de twijfels over de toekomst van de softwarelevarancier weg te nemen: Baan vormt de spil van de divisie Production Management; en de positie van de Invensys Group is verbeterd. "We hebben onze schuld gehalveerd en het liquiditeitsvraagstuk opgelost", aldus Haythornthwaite. Eraan toevoegend dat Invensys en Baan sterk met elkaar verbonden zijn en voor de lange termijn samen verder willen gaan.
Enkele maanden eerder (augustus) veroorzaakte analist Charles Homs van Forrester Research uit Amsterdam, flinke opschudding in Barneveld (Baans thuishonk) en Londen (Invensys' hoofdkantoor). Hij voorziet een slechte toekomst voor Baan zolang het onder de vleugels van Invensys blijft. "De producten van Baan zijn goed, maar de beste producten winnen niet altijd. Baan moet weg bij Invensys, anders gaat het eraan onderdoor. Invensys is niet het bedrijf dat het juiste inzicht heeft in de software-industrie om een onderdeel als Baan te leiden", aldus Homs. Hij stelde ook dat leveranciers als Microsoft, Oracle en SAP er meer belang bij hebben om de kennis van Baan binnen te halen.
"Destijds waren we het helemaal niet met hem eens", reageert Van der Tang nu. "Homs had ook helemaal niet met ons gesproken; wij hebben contact met een andere analist van Forrester. Hij had zijn rapport spontaan geschreven en op eigen titel zijn conclusies getrokken. Maar ja, achteraf moeten we toch concluderen dat hij gelijk had."
Immers: een maand na de sussende woorden in Las Vegas zoekt Invensys een gelijkwaardige partner voor Baan om gezamenlijk de lasten (en lusten) te dragen. En op 15 april 2003 (3 dagen na het 25-jarige bestaan van Baan) zoekt de 'moeder' officieel een koper voor het divisieonderdeel.

Klantgericht

De bewogen geschiedenis van Baan is goed beschreven in het boek 'Baan, opkomst en ondergang van een softwarebedrijf' van Mark Houben en Jeroen Wester. Dit drukwerk eindigt bij de inlijving van Baan door Invensys.
"Wij stelden als voorwaarde dat Van der Tang president van Baan zou worden", zegt toenmalig Invensys-ceo Allan Yurko in het boek. "Hij is een sleutelfiguur, veruit de beste kandidaat hiervoor. Hij heeft een uitzonderlijk goed contact met de klanten, is technisch begaafd, is de meest ervaren bestuurder in het Baan-team en begrijpt het product het best."
Die klantgerichtheid somt Van der Tang nu op als een van de voordelen voor de mogelijke koper van Baan. Zoals bij veel it-bedrijven lag de nadruk bij Baan op het product en kwamen de klanten op de tweede plaats. De perikelen eind jaren negentig, die uiteindelijk hebben geleid tot beëindiging van het zelfstandige bestaan van Baan, hebben eveneens de aandacht van de afnemers afgeleid.
Van der Tang heeft de rust onder Invensys'vleugels gebruikt om de gebruiker weer op te zoeken. Op Baan World 2001 in Huis ter Duin te Noordwijk vertelt de nieuwe president dat hij de relaties met klanten nauwer wil aanhalen en hij dankt ze allemaal voor de betoonde loyaliteit. De bijeenkomst is goed bezocht; de klanten lijken trouw aan de leverancier.
"Baan was een voorbeeld van een extreem productgericht bedrijf. Intern spraken we van de software factory. Account management was niet goed geregeld en we hadden geen dienstverlenende tak; dat lieten we over aan partners. We hebben een enorme omslag gemaakt naar de klant toe en maken onszelf verantwoordelijk voor een goede implementatie van onze software via Baan Global Solution Services", licht Van der Tang toe. Hij voert een kwartaalonderzoek naar klanttevredenheid in.
Sinds de overname door Invensys heeft Baan ruim vierhonderd nieuwe namen in zijn balboekje kunnen schrijven. Daarbij heeft de softwarefabrikant zijn aandacht verengd naar de industriële sector (bijvoorbeeld machinebouw, gereedschapmakers, elektronica, automobiel- en vliegtuigindustrie). 'Baan' is niet bedoeld voor banken of andere 'administratieve' organisaties.

Nieuwe software

Een andere troef waarmee Van der Tang zijn bedrijf in de schijnwerpers zet, is de nieuwe generatie software onder de codenaam Gemini. In de Verenigde Staten is al een tip van de sluier opgelicht, maar in Europa heeft Baan tot nu toe er het stilzwijgen toe gedaan. "We zijn daar terughoudend in geweest, omdat er nog geen release is", reageert Van der Tang.
De tijd bij Invensys is gebruikt om de ontwikkelaars flink aan het werk te zetten. Wat natuurlijk ook meehielp, was het feit dat het moederbedrijf bereid bleek meer dan honderd miljoen dollar te investeren in de nieuwe programmatuur.
Van der Tang meldt nu dat vliegtuigfabrikant Boeing al enige tijd werkt met een prerelease van Gemini, waarin alle functionaliteit uit het nieuwe pakket al is verwerkt. En volgens hem, naar volle tevredenheid. De bètatest loopt goed, meent Van der Tang. Dit betekent dat de testers waardevolle commentaren leveren en dat de software nauwelijks mankementen vertoont. In september 2003 komt de software op de markt.
iBaan, de huidige generatie software, heeft een toegankelijkere interface gekregen. Dit is een logisch gevolg van de geschiedenis van erp-software. Aanvankelijk diende enterprise resource planning programmatuur alleen om orders, en de daarbij behorende administratieve handelingen, geautomatiseerd te verwerken. Mensen die de software gebruiken, zijn degenen die orders invoeren, facturen afhandelen en bestellingen bij toeleveranciers plaatsen. Daar is steeds meer bij gekomen (beheer van de keten, productlevenscycli en klanten bijvoorbeeld). Toch gebruikt maar ongeveer 10 procent binnen een onderneming de erp-software. Eenzelfde probleem waarmee SAP en Oracle worstelen.
Verbetering van de interface is niet de enige aanpassing om meer mensen uit de organisatie met de software te laten werken. De functionaliteit moet eveneens omhoog. Dat heeft Gemini ook in zich: het gebruikt de zegeningen van internet en xml en is op webservices geschoeid. Openheid, standaarden zijn de sleutelwoorden. De software werkt met een portal-interface, waardoor gebruikers toegang kunnen krijgen tot gestructureerde en niet-gestructureerde (typisch geen erp-data) gegevens. Omdat al die gegevens beschikbaar zijn, is de nieuwe software uitgerust met analysegereedschappen. Plotseling werken marketeers, verkopers en zelfs directieleden met Baan-software. Dit vergroot de markt aanzienlijk.
"Een nieuwe eigenaar hoeft dus niet eerst flink te investeren in software. Met de nieuwe generatie kunnen we voorlopig wel vooruit."

Slechte naam

Baan staat recht overeind en is op dit moment een aantrekkelijke koop. Invensys moet zeer snel orde op zaken stellen om kredietovereenkomsten met zijn banken niet te hoeven schenden. En wil dus snel van Baan (en tal van andere onderdelen; in totaal 70 procent van de bedrijvigheid) af, hetgeen de prijs drukt. Volgens Van der Tang staan mogelijke kopers in de rij (waarbij een management buy out niet is uitgesloten). "We hebben natuurlijk als sinds november vorig jaar, toen Invensys een equity partner zocht, gesprekken gevoerd en daarbij hebben enkelen al aangegeven ook tot koop te willen overgaan."
Analist John Bermudez van AMR Research uit Boston verwacht eveneens dat er binnen enkele weken, zo niet dagen, een nieuwe eigenaar zal zijn. Hij voert als mogelijke kopers SSA en Peoplesoft op. Bermudez verwacht dat er niet veel zal veranderen voor de gebruikers "Het leven gaat door, net als toen Invensys Baan kocht. Baan is een solide product en een waardevol bezit; wie het ook gaat kopen, hij zal het serieus nemen en niet dood laten bloeden."
Door de jaren heen heeft Baan veel respijt gekregen van zijn klanten, juist vanwege de elegante technologie. In de jaren tachtig heeft Barneveld de toon gezet bij erp-ontwikkelingen.
Maar bij nieuwe klanten, zeker in de VS, heeft Baan toch een slechte naam. Het bedrijf wordt geassocieerd met de boekhoudschandalen die Amerika de laatste tijd flink op de kop hebben gezet. Feitelijk was de constructie van Jan en Paul Baan een van de eerste boekhoudschandalen. De nieuwe koper zal extra zijn best moeten doen om dat aureool weg te poetsen.< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1381184). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×