Managed hosting door True

Baan verwerft contracten in Italië

Ondanks karige winst herstel van koers

 

Autofabrikant Fiat en scooterfabrikant Aprilia hebben gekozen voor de erp-oplossing van het Nederlandse Baan.

Voor Fiat betekent het een uitbreiding van de bestaande relatie; bij de autofabrikant zijn al 2000 gebruikers met de Nederlandse software in de weer. Aprilia heeft de implementatie van de 'automotive'-oplossing voor zeshonderd werkstations uitbesteed aan IBM. Dit maakte Baan vorige week bekend, twee dagen voor de presentatie van de enigszins teleurstellende tweede kwartaalresultaten.
Het Veluwse softwarebedrijf behaalde in het tweede kwartaal van dit jaar een nettowinst van 17,1 miljoen dollar, een slechts marginale stijging ten opzichte van de kwartaalwinst vorig jaar van 16,9 miljoen. De omzet steeg forser, met 46 procent naar 230 miljoen dollar. Met deze cijfers blijft Baan achter bij zijn concurrenten SAP en Peoplesoft, die onlangs een omzetgroei over het afgelopen kwartaal van respectievelijk 61 en 74 procent realiseerden.

Cruciaal

Voor Baan lijkt een cruciaal jaar aan te breken. Als het zijn ambities waar wil maken en tot de top van de erp-leveranciers wil behoren, zal het zijn groeitempo moeten opschroeven. De noodzakelijke organisatorische maatregelen zijn reeds genomen. Oprichter Jan Baan doet een stap terug en de bedrijfsvoering is doorzichtiger gemaakt. Na de acquisitie van de Britse Baan consultant Compact 3000 en de opname van het Baan aandeel in de internationale Ftse/S&P-index, deden de beurskoers vorige week met zo'n 5 procent stijgen.

Herstructurering

De lage winstgroei verklaart Baan met een eenmalige afboeking van herstructureringskosten in verband met de overname van de financiële softwareleverancier Coda. Zonder die eenmalige kostenpost zou de winst 26,9 miljoen dollar bedragen. De omzetgroei is verder vooral te danken aan een toename van dienstverlening en onderhoudsactiviteiten. Dat aandeel is 72 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. De omzetgroei uit licentieverkoop bleef steken op 31 procent.
De directe verkoop aan klanten leverde 98,6 miljoen dollar op, terwijl dat vorig jaar nog 75,2 miljoen dollar bedroeg. De indirecte verkoop bedroeg 32,7 miljoen dollar op basis van sell-through; daarbij rekent Baan de inkomsten mee zodra diens wederverkoper de software levert aan de eindgebruiker. Tot 1 januari 1998 hanteerde Baan een omstreden boekhoudmethode op basis van sell-in; daarbij worden inkomsten genoteerd zodra producten aan het distributiekanaal zijn verkocht.   JB
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1339820). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×