Managed hosting door True

Baan rondt supply chain management-pakket af

Nieuwe software moet bedrijf uit rode cijfers helpen

 

Erp-bouwer Baan komt in oktober van dit jaar met een supply chain management-pakket (scm). De nieuwe software is het resultaat van de integratie van Baans eigen logistieke software met die van Caps Logistics. De van oorsprong Veluwse softwareleverancier kocht het laatstgenoemde bedrijf bijna een jaar geleden, in september 1998.

De geïntegreerde scm-software moet concurreren met gespecialiseerde pakketten van logistieke specialisten als i2 Technologies en Manugistics. Ook deze bieden namelijk hoogwaardige functionaliteit en integratie met achterliggende erp-systemen. "Baan rekent op voldoende vraag voor zijn software voor scm-toepassingen en elektronische handel. Het moet het bedrijf uit de rode cijfers halen", merkte Katrina Roche tegenover de Amerikaanse internetkrant Techweb op. Roche is algemeen directeur van Baan Supply Chain en voormalig topvrouw van Caps Logistics.

Internationaal

De scm-software verschijnt in oktober. Het komt tegelijk met het onlangs aangekondigde E-Collaboration, een internet-applicatie voor toeleveranciers en een pakket voor internationaal transport- en handel.
Analisten waarderen de nieuwe software, maar uitten ook kritiek. "Het pakket biedt functionele diepte. Maar de software lijkt op een 'mini Frankenstein', omdat het is samengesteld uit negentien verschillende applicaties, waaronder die van Berclain en Caps Logistics", aldus Bruce Richardson van AMR Research.

Glorie

Onlangs maakte Baan voor het derde kwartaal op rij verliescijfers bekend. Hoewel het bedrijf een forse reorganisatie heeft doorgevoerd en flink bezuinigd heeft, twijfelen sommige analisten aan Baans vermogen om 'terug te komen'. "Als een softwarebedrijf op zijn gezicht gaat, bereiken ze in 99 van de honderd gevallen hun voormalige glorie niet meer", meent Richardson.
Baan heeft echter meer ijzers in het vuur om terug te keren naar de winstgevende rangen van de software-industrie: crm-software (customer relationship management). In 1996 verraste Baan de markt met een visionaire strategie: het bedrijf betrad als een van de eerste erp-leveranciers de crm-markt. Het Veluwse bedrijf kocht destijds Aurum, marktleider op het gebied van sales force automation (sfa), een belangrijk onderdeel van crm.

Slag gemist

Maar volgens onderzoeksorganisatie Ovum heeft Baan verzuimd zijn voorsprong uit te buiten. "Acquisities verwerken is moeilijk. Baan begint nu pas op streek te raken met het integreren van de Aurum-software met zijn eigen erp-pakket. Bovendien heeft het bedrijf de slag sfa naar crm gemist", constateert Ovum in het rapport 'Sketches of crm vendors'.
De Aurum-software is omgedoopt tot Baan Frontoffice en bestaat uit een verkoopmodule en een productconfigurator. Baan heeft ook wel een service-module - wat een standaard onderdeel van crm-software is - maar die valt strikt genomen onder de erp-vlag, hoewel Baans marketingplaatjes het onder frontoffice categoriseren. Baan-software is daarmee goed uitgerust voor externe serviceverlening en ondersteuning van klanten als het om zeer complexe producten gaat. Zo is Baan-software geschikt voor vliegtuigen (Boeing is een grote klant), maar niet voor 'normale' callcenter-toepassingen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1338881). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×