Managed hosting door True

Sun wil met Java System Strategy marktaandeel afsnoepen van IBM en Microsoft

Een lage prijs alléén is niet genoeg

 

Met de goedkope Java System-softwarepakketten - honderd dollar per werknemer - denkt Sun Microsystems flink te kunnen scoren op de markt van de bedrijfssoftware. Maar voor het op die markt vaste voet aan de grond krijgt, moet er nog heel wat gebeuren. Voor een verandering in de manier van denken bij de potentiële klanten, is immers meer nodig dan een lage prijs.

  
Jonathan Schwartz
Meer nieuws van de Sun Network-conferentie
Sun zal elementen van Trusted Solaris, zijn versie van het Unix-besturingssysteem gebouwd voor de regering en de geheime diensten van de VS, integreren in standaardversies van Solaris. Het resultaat zal volgens Sun het veiligste besturingsysteem zijn dat ooit is gebouwd. De veranderingen zijn aangekondigd voor de volgende versie van Solaris, die in de tweede helft van volgend jaar moet uitkomen.
Een nieuwe toevoeging aan de reeks Sun Ray slanke client-terminals is de Sun Ray 1g Ultra-Thin Client. Sun werkt ook aan een versie van de Sun Ray op wan-basis en zegt dat dit systeem zo veilig is dat het vliegtuig van de Amerikaanse president, de Air Force One, ermee is uitgerust.
Software Express wordt een nieuwe service, die klanten toegang zal geven tot de technologie van toekomstige Sun-producten. De klanten krijgen bij Software Express snapshots van nieuwe technologieën, om prototypes te ontwikkelen en prestatietests uit te voeren.
Sun Microsystems heeft een agressieve nieuwe softwarestrategie gelanceerd die is gericht op een marktsegment waarvan de prestaties volgens veel experts vaak te wensen overlaten: de bedrijfssoftware. De Java System Strategy moet bedrijven in staat stellen de kosten en complexiteit van hun it-omgevingen drastisch terug te dringen, door een haalbaar alternatief te bieden voor Microsoft en IBM, zo verklaarde ceo Scott McNealy aan deelnemers aan de Sun Network-conferentie afgelopen maand in San Francisco.
De nieuwe strategie zal de gebruikers ook een uitweg bieden voor de bestaande dure softwarelicenties, beloofde McNealy. Concreet gaat het om een reeks van nieuwe en herziene producten die zijn samengevoegd in softwarepakketten die organisaties kunnen aanschaffen voor een bedrag van honderd dollar per werknemer.
De prijzen - honderd dollar per werknemer voor Java Enterprise en vijftig dollar voor wie ook het desktopsysteem erbij koopt - zullen over de hele wereld dezelfde zijn. Sun beweert dat het ongeveer vier keer goedkoper zal zijn om te migreren naar Sun dan een Microsoft-omgeving op te waarderen. "We zullen de kosten en complexiteit van de systemen een halt toeroepen", zei McNealy in San Francisco. "Want dat zijn de twee zaken waar iedereen vandaag absoluut gek van wordt. It-managers willen in de eerste plaats kostenverlaging, maar ze willen ook systemen die veilig en permanent beschikbaar zijn."

Inclusief

Bijstand om organisaties te helpen bij het migreren naar de Sun-omgeving is inbegrepen in de prijs. Het bedrijf hoopt dat deze service het aanbod nog aantrekkelijker zal maken. Het hoeft daarom niet Sun te zijn dat deze service levert, dit kan ook door partners gebeuren, zoals EDS en Accenture.
Sun ziet enorme marktkansen voor zijn softwarestrategie met prijsvriendelijke, gebundelde producten. "Wij geloven dat deze strategie een positieve weerslag zal hebben op onze inkomsten", zegt Jonathan Schwartz, executive vice-president van de softwaredivisie van het bedrijf. "Alleen al onze zestig belangrijkste klanten hebben samen tien miljoen werknemers. Vermenigvuldigd met honderd dollar levert dat voor ons dus sowieso een marktkans op van één miljard dollar."
Sun zegt in staat te zijn marktaandeel weg te halen bij concurrenten als Microsoft en IBM, en gelooft dat het prijsargument voldoende zal zijn om klanten te overtuigen. "Iedereen schakelt tegenwoordig over op netwerkdiensten, onze doelgroep is dus de volledige planeet", aldus Schwartz.

Anders denken

McNealy geeft toe dat organisaties voor wie kostenbeperkingen geen rol spelen, niet overtuigd zullen zijn, maar dit is volgens hem slechts een minderheid; alle anderen zullen zeker geïnteresseerd zijn, denkt de Sun-ceo.
Om succes te hebben in het segment van de bedrijfssoftware zal Sun de bedrijven moeten overtuigen om anders te denken. Het hoopt bedrijven zo ver te krijgen dat ze hun bestaande desktopsoftware of servermiddleware opgeven en vervangen door iets wat misschien vreemd voor hen is. "We hebben hier te maken met een probleem van perceptie", zegt McNealy in een nadere toelichting. "Maar Staroffice neemt slechts tien minuten opleiding in beslag om het onder de knie te hebben. Toen we er bij Sun mee begonnen, was er eerst heel wat weerstand omdat het een geweldige verandering is."

Te laat?

Het bedrijf lijkt er ook op te vertrouwen dat de concurrentie niet zal reageren. Het is echter onwaarschijnlijk dat Microsoft en IBM zullen toelaten dat Sun klanten van hen afsnoept als ze écht geloven dat hun business wordt bedreigd. Marktanalist Ovum vindt dat de aankondiging een goede zet is van Sun, maar vreest dat het wel eens te laat zou kunnen zijn om nog een ferme greep te krijgen op de sector van de bedrijfssoftware. Heel wat mensen weten niet eens dat Sun eigenaar is van Java. "Sun zal moeten vechten om het leiderschap 'in de geesten' terug te winnen, vooral van IBM, om na verloop van tijd eventueel ook het leiderschap 'in producten en diensten' terug te winnen", aldus Alan Pelz-Sharpe, vice-president van Ovum.
Het is afwachten of Sun sterk genoeg is om deze uitdaging aan te gaan. Het bedrijf moet de mensen overtuigen dat gewone servers en outsourcing niet noodzakelijk de enige weg vormen die ondernemingen kunnen volgen. Voor het ogenblik lijkt McNealy er echter genoegen mee te nemen 'anders' te zijn. "Ik ben nu eenmaal een non-conformist", zo besloot hij zijn redevoering in San Francisco.< BR>
 
Emma Nash, Computing

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1315061). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×