Managed hosting door True

Soa onmisbaar voor 'on-demand'-bedrijven

IBM verbindt soa-visie aan zijn on-demand-strategie

 

IBM heeft een tweeledige aanpak als het om 'service oriented architectures' gaat. Enerzijds zijn daar de software-producten en anderzijds zorgt het voor opleiding en dienstverlening. Het bedrijf maakt met deze aanpak duidelijk dat soa geen hype is, maar plaatst het centraal in het toekomstbeeld van de onderneming.

Soa's zijn simpelweg architecturen voor het gedistribueerd gebruik van een netwerk waarbij diensten (ofwel applicaties) worden gedeeld door het gebruik van herbruikbare standaard-interfaces om applicaties te integreren. Dit is van belang omdat de huidige generatie programmatuur weinig tot geen communicatie-mogelijkheden heeft met andere applicaties, waardoor het onmogelijk wordt voor bedrijfsprocessen om veranderingen in gang te zetten.
IBM heeft zijn soa-visie expliciet aan zijn on-demand-architectuur verbonden. Sophie Mayo, verantwoordelijk voor de divisie Webservice implementatiedienst van onderzoeksbureau IDC, tegen webdienst-nieuwssite Searchwebservices.com: "Het bedrijf laat zijn toekomst etje afhangen van zijn 'on-demand'-strategie en soa's zijn een belangrijke bouwsteen van deze strategie."

Tweeledig

De aanpak van IBM is tweeledig. Allereerst presenteerde het eind april de Websphere Business Integration Server Foundation, een op J2EE gebaseerde runtime integratieserver met ondersteuning voor de Business Process Execution Language (Bpel). Bpel is een specificatie die bedrijfslogica uitvoert. De server is beschikbaar voor Windows, drie smaken Unix (AIX, Solaris en HP-UX) en vier smaken Linux met platformondersteuning die reikt van Intel tot het mainframe. Volgens Bob Sutor, bij IBM verantwoordelijk voor de divisie Websphere infrastructuursoftware, komen de versies voor het z/OS-mainframe en voor de iSeries dit jaar op de markt. "Omdat het op Java gebaseerd is, kunnen we dit platform geschikt maken voor alle soorten hardware", aldus Sutor tegen nieuwsdienst Eweek.

Soa's in de markt
Door het steeds populairder worden van webdiensten, stijgt ook de vraag naar soa's. De Nederlandse cio begint de technologie in te bedden in zijn organisatie. Reden voor leveranciers om daarop in te springen. Computable zet de komende weken de visies van de grote leveranciers (BEA Systems, IBM, Oracle, Sun, Microsoft en SAP) voor u op een rijtje. Deze week IBM.
Daarnaast heeft IBM Global Services een serie diensten ontwikkeld die bedrijven moet helpen het maximale uit een soa te halen. De assessment for soa begeleidt klant door het proces van planning, ontwerp en implementatie van een 'service oriented architectuur'. De strategy and planning for soa is bedoeld voor bedrijven die al een soa in de planning hebben. Hier worden de plannen van die bedrijven vanuit functionele en technische hoeken doorgelicht. De application renovation and integration for soa is voor de klanten die hun legacy-systemen willen overzetten een dergelijke omgeving. De vierde nieuwe dienst, component business modeling, maakt het mogelijk voor klanten om hun bedrijven in te richten aan de hand van de bestaande bedrijfsprocessen. Op dit moment zijn er vijftienduizend experts met webdienst-kennis binnen Global Services en worden er 35.000 getraind.
Tot slot biedt IBM ook trainingen en brengt het nieuwe technologie-handleidingen (Red Books) uit over soa's en webdiensten.

Kartrekker

IBM verwacht dat de meeste bedrijven de komende jaren zullen migreren naar soa's als de webdienststandaarden volwassen worden en bedrijven de voordelen ervan inzien. Tegen 2006 zullen de standaarden volledig volwassen en in gebruik zijn en tegen die tijd is het gebruik van soa's gemeengoed geworden, voorspelt Big Blue.
De stap op de soa-markt is volgens analisten goed voor iedereen, inclusief de concurrentie. Ron Schmelzer, analist bij Zap Think tegen Searchwebservices.com: "Iedere keer als IBM een technologie omarmt, wordt die technologiemarkt legitiem, dus de 'IBM-goedkeuring' betekent hoogst waarschijnlijk dat grote ondernemingen gaan investeren in soa's. Aangezien zelfs IBM een markt niet compleet kan domineren, is er ook ruimte voor de concurrentie."
Big Blue investeert veel geld in de soa-markt. Geruchten gaan dat het zelfs gaat om een miljard dollar, meer dan de huidige totale marktwaarde. Natuurlijk is dat niet alleen liefdadigheid. Net als bij het e-business-initiatief midden jaren negentig, hoopt het een deel terug te verdienen als bedrijven inzien dat ze veel meer nodig hebben dan alleen dat ene product, waardoor ze hun blik op het hele portfolio van IBM werpen.
Volgens Jason Bloomberg, ook analist bij Zap Think, is het van belang dat IBM software en dienstverlening combineert. "Veel bedrijven benaderen soa's vanuit de software en denken dat ze het kant-en-klaar kunnen krijgen. Het is echter een ontwerpprincipe en -architectuur. Er bestaan geen kant-en-klare ontwerpprincipes."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1313598). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×