Een goede naam wordt belangrijker dan ooit, juist om schaars it-talent te trekken. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, groene ict, non-discriminatoir beleid, innovatieve producten en/of diensten, plus andere ‘softe’ factoren winnen aan belang voor bedrijven en organisaties. Huidige en potentiële werknemers worden niet langer aangetrokken en behouden met alleen salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gemiddelde personeelslid zal daar waarschijnlijk nog wel voor gaan, maar schaarse beroepen kunnen meer willen, eisen en krijgen. Zoals getalenteerde ict’ers en ontwikkelaars die zijn gespecialiseerd in een populaire discipline.
De reputatie van werkgevers wordt dan ook een belangrijk middel om tech-talent aan te trekken. Zie maar het groen geachte Tesla, waar technische studenten liever werken dan bij gevestigde namen als Shell en Philips. De Amerikaanse developer van elektrische auto’s is met stip binnengekomen op de zesde plaats van populairste werkgevers onder Nederlandse studenten. Zie voor een tegenvoorbeeld het omstreden en nu in flux verkerende Uber. Daar werken is ook een bewuste keuze. Reputatie trekt talent, zeker voor tech. Wat vind jij?
Niet alleen de reputatie (wordt vooral bepaald door het verleden) maar ook de ‘purpose’ voor de toekomst is bepalend voor aantrekkelijkheid als werkgever. Steeds meer ondernemingen zijn met hiermee actief en willen vanuit een purpose maatschappelijke impact bereiken. Hierover gaat het ook het grote 17de Nationaal Sustainability Congres op 9 november (www.sustainability-congres.nl) met o.a. de CEO’s van KPN en Randstad Groep.
Je bent niet echt slim als je bij Tesla gaat werken want het bedrijf heeft nog steeds geen goede resultaten en de reputatie is ook hard aan het teruglopen. Waarschijnlijk omdat de subsidie op ‘groene’ auto’s op begint te raken en blijkt dat een nieuw setje accu’s toch niet zo goedkoop is (voor het milieu).
Wat de jeugd betreft is er een belangrijke ontwikkeling gaande waarbij deze nieuwe generatie toch weer anders tegen de maatschappij aan kijkt als de vorige generatie. Niet dat dit iets nieuws is. Maar als je daar als bedrijf niet goed op instelt dan zul je daar last van hebben als je mensen aan wilt trekken.