Integratie van communicatiemiddelen als telefonie, e-mail, videoconferencing en chat is steeds meer gemeengoed, zowel op het werk als thuis. Unified communications worden universal communications (uc) en de grenzen tussen zakelijke en privécommunicatie vervagen. Uc-specialist StartReady loopt voorop in dit proces met de ontwikkeling van innovatieve Microsoft Skype for Business gebaseerde oplossingen.
Skype for Business-specialist StartReady is internationaal actief in het ontwikkelen, leveren en beheren van uc-oplossingen voor het mkb en enterprises. Lucas Wensing, ceo en oprichter, vertelt over de missie van het bedrijf: Voor StartReady staat uc voor de bereikbare organisatie, met daarin als speerpunt sociaal samenwerken. StartReady wil kenniswerkers aan elkaar verbinden en de kennisuitwisseling over de organisatiegrenzen heen faciliteren.
Skype for Business, voorheen Lync, biedt dit in de vorm van rijke communicatiemogelijkheden, gaat Wensing verder. ‘Het integreert telefonie, e-mail, videovergaderen en chat in één telecom-hub en zorgt ervoor dat medewerkers vanaf elke locatie en op elk moment kunnen communiceren en optimaal kunnen samenwerken met collega’s of externe partijen. Uc innoveert de werkplek en transformeert het tot het kantoor van de toekomst: flexibel en ingericht naar de wensen van de kenniswerker. Niet in de laatste plaats omdat Skype for Business voor veel bedrijven de volgende stap in telefonie vormen. Een traditionele telefooncentrale kan vervangen én er veel extra, rijke functionaliteiten aan toevoegt.’
Unified wordt Universal
StartReady voert implementaties van Skype for Business uit, beheert en monitort de omgeving proactief en werkt aan de uitbreiding van het Skype for Business-productportfolio. Vanuit die positie heeft Wensing de geïntegreerde communicatiemarkt zien veranderen in de afgelopen jaren. ‘Uc is sterk in ontwikkeling. Waar het eerst stond voor unified communications, komt inmiddels het bredere universal communications in zwang. Dit staat voor integratie van communicatie over de gehele linie van middelen, platforms en gebruikers.’
De introductie van Skype for Business door Microsoft in april 2015 draagt voor een groot deel bij aan de stap voorwaarts. Skype for Business is een update van het bekende Microsoft Lync, met naast de nodige zakelijke functionaliteiten – makkelijk kunnen communiceren vanaf elke locatie, integratie met Office, beschikbaarheidsinformatie, videoconferencing en instant messaging – ook extra features.
Eén platform
Als Microsoft Launch Partner is StartReady al sinds de eerste aankondiging van Skype for Business betrokken bij de uitrol. Volgens Wensing is Microsofts productontwikkeling een goede zet, omdat het meerwaarde geeft voor het bedrijfsleven: Skype for Business biedt de bekende Lync-service, met daarbovenop een vergroting van het bereik, omdat bedrijven ook over Skype met consumenten in contact kunnen treden. Zij hoeven enkel een internetverbinding te hebben.
‘Ook het tijdelijk opschalen naar een groot aantal gebruikers, bijvoorbeeld voor een videoconferentie, wordt makkelijker en voordeliger’, meent hij. ‘Er openen zich dus markten die voorheen lastiger te ontsluiten waren. Voor branches zoals de financiële dienstverlening of de zorg een groot voordeel.’
Veel voordelen voor de werkgever dus. Hoe zit het met het personeel? Volgens Wensing plukt die ook de vruchten van uc: ‘Ook de voordelen voor de werknemer zijn duidelijk. Hij wordt effectiever in zijn werkzaamheden, en is daardoor waardevoller. Ook levert het meer zelfstandigheid op. Medewerkers worden bijna zelf ondernemer. Dit zorgt voor een kostenbesparing, maar ook voor personeel dat beter in zijn vel zit omdat zij meer controle over hun werk hebben.’
Skype for Business sorteert voor op de communicatie van de toekomst, denkt Wensing: ‘Ik zie een algemene trend waarbij communicatievormen voor consumenten en zakelijke gebruikers samensmelten. Uiteindelijk gaan we naar één platform voor alle doeleinden. We zien het al bij het gebruik van de mobiele telefoon voor zowel werk als privé. Dit is de toekomst, ook voor andere soorten van communicatie op andere devices. Skype for Business speelt in op die behoefte.’
Serious game helpt adoptie
‘Adoptie van universal communications is een uitdaging voor bedrijven. Kiezen voor Skype for Business heeft impact op het hele werkproces’, aldus Wensing. ‘Hoewel de technologie intuïtief is, is de verandering van traditionele communicatiemiddelen naar universal communications voor medewerkers groot. Mensen moeten hierin getraind of begeleid worden. Per slot van rekening is nieuwe technologie pas succesvol als medewerkers het ook echt gebruiken. Maar klassikale trainingen of workshops zijn vaak lastig te organiseren, tijdrovend en niet effectief.’
StartReady heeft daarom een serious game ontwikkeld waarin medewerkers spelenderwijs leren hoe Skype for Business en Lync optimaal kunnen worden gebruikt en welke voordelen deze technologie heeft, terwijl ze ermee aan het werken zijn. De basis is een spannende verhaallijn waarin zij opdrachten krijgen en gebruik moeten maken van alle functionaliteit. Spelenderwijs leren ze zo de complete feature-set kennen. Wensing: Medewerkers leren in hun eigen tempo, de motivatie blijft hoog door tussentijdse beloningen en het is gewoon leuk om te doen.
StartReady is nu in de eindfase van de ontwikkeling van de game die wordt gemaakt in samenwerking met serious gaming-expert IJsfontein.