Managed hosting door True

Het Streek en ABN Amro helpen elkaar met IT

Bank deelt it-kennis, leerlingen testen applicaties

 

Het Streek en ABN Amro

Leerlingen krijgen uitleg over een onderdeel van de grote it-gedreven printstraat van ABN Amro.

Dit schooljaar volgen minder leerlingen dan ooit technische vakken, staan minder techniekleraren voor de klas en is nog meer gesneden in het aantal lesuren. Het technasium van CSG Het Streek in Ede laat zien dat het ook anders kan. Een groeiend aantal bedrijven werkt samen met de school, waaronder het hoofdkantoor van ABN Amro Bank.

Dat het inzakkende techniekonderwijs op middelbare scholen desastreus is voor de opleiding van technici is evident. Het technasiumconcept is in deze situatie een goed tegengif. Daarin werken school en bedrijfsleven nauw met elkaar samen. Havo- en vwo-leerlingen, geïnteresseerd in technologie en de wereld om hen heen, werken aan projecten die het bedrijfsleven heeft aangedragen. De presentatieavonden en de bedrijfsbezoekdag zijn best practices die tot navolging uitnodigen.

Rondleiding en presentaties

Op de Zuidas van metropool Amsterdam staat het hoofdkantoor van ABN Amro, 24 verdiepingen hoog. In de Gelderse provinciestad Ede staat Het Streek, een christelijke scholengemeenschap met onder meer een technasium. Eenmaal per jaar krijgen technasiumleerlingen een rondleiding door het bankgebouw, de opmaat voor een nieuw projectjaar met de bank.

Wat kan een middelbare school voor een mondiaal opererende bank betekenen? Waarom komen bankmensen graag naar Ede voor een presentatie door leerlingen? Wim van de Steege, hoofd van de afdeling Test & Acceptatie Services bij de dienst IT Solutions NL van ABN Amro, en Marjolein Willemsen, rector van de locatie Bovenbuurtweg van Het Streek, hebben antwoord op deze vragen.

Push voor bètaonderwijs

Het Streek en ABN Amro

Wim van de Steege vertelt iets over het nieuwe project.

‘Het is een feit dat in Nederland het aantal afstuderende bètastudenten steeds minder wordt’, zegt Van de Steege. ‘Dat betekent dat grote technische instituten specialisten uit het buitenland aan moeten trekken. Ik ben ervan overtuigd dat het bètaonderwijs een push nodig heeft. Willemsen heeft mij verteld van de mogelijkheden die het technasium biedt. Wij zijn een grote financiële instelling die mede drijft op de techniek en die graag maatschappelijk verantwoord wil ondernemen.’

Omdat iedere medewerker van de bank de mogelijkheid krijgt om circa veertig uur per jaar te besteden aan mvo-projecten, heeft Van de Steege zijn medewerkers voorgesteld vanuit de mvo-gedachte het bètaonderwijs te gaan ondersteunen door diverse it-projecten op te zetten voor technasium-vier-leerlingen. ‘Dat voorstel is met veel enthousiasme ontvangen en omarmd. De samenwerking met Het Streek heeft op mijn afdeling geleid tot een grotere medewerkerstevredenheid en werkt aanstekelijk richting onze directe collega’s binnen de bank. Het is leuk om te zien hoe jongeren hun creatieve ideeën technologisch uitwerken. Een deel van de projectpresentaties door de leerlingen kunnen we daadwerkelijk gebruiken.’

Testen van applicaties

Het Streek en ABN Amro

Leerlingen krijgen uitleg over de eye tracker die ze bij het testen van de app gaan gebruiken.

De afdeling die Van de Steege leidt, is beleidsbepalend als het gaat om het testen van applicaties. ‘We hebben op it-gebied een controlerfunctie. We doen dat in nauwe samenwerking met onze strategische partners in India. Vanaf het begin is een grote mate van gedrevenheid en betrokkenheid aanwezig tussen de bank en de school. Vorig jaar hebben de technasiumleerlingen onze Student city guide getest. Dat is een applicatie die de bank heeft ontwikkeld voor studenten. Met ons mobiel usability laboratorium gaan we dan naar Ede. De leerlingen zorgen voor testpersonen, in dit geval studenten. Met behulp van onder meer een eye tracker onderzoeken zij de gebruikersvriendelijkheid van een door de bank ontwikkelde app.’

In dit schooljaar staat de nieuw ontwikkelde app voor zzp’ers van ABN Amro centraal. Van de Steege: ‘Hoe wordt deze door de doelgroep beoordeeld? Het is de bedoeling dat de leerlingen een representatief aantal zzp’ers aantrekt als testpersonen, dat zij met hen het onderzoek gaan doen en hun bevindingen vastleggen in een presentatie, inclusief een aantal aanbevelingen. Het ontwerpen van een app door leerlingen zelf is dan een logische vervolgstap in de samenwerking.’

Ongelofelijke boost

‘Onze school hecht bijzonder veel waarde aan de samenwerking met het bedrijfsleven’, zegt rector Willemsen. ‘In dat kader zijn we blij met ieder bedrijf dat die samenwerking aan wil gaan. Dat het met ABN Amro zo klikt, heeft toch wel iets met de grootte te maken. Beide partijen vinden de projecten interessant. Die interesse wordt beloond met succesbeleving. Dat geeft een ongelofelijke boost in onze school.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4898885). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×