Managed hosting door True

Software-industrie heeft marketingprobleem

 

De Nederlandse softwarebedrijven lijden onder een gebrekkige marketing en hebben geen aansprekend voorbeeld. Dat bleek vorige week tijdens een debat met van zeven softwaredeskundigen. "Technologisch is wat hier gemaakt wordt, best goed."

  
De deelnemers aan het debat. Vlnr: Arco van Nieuweland (Exact), Sjaak Brinkkemper (Universiteit Utrecht), Dik van Bommel (Archie), Roland Slot (Tridion), Laurens van der Tang (Forward) en Hugo Verwijs (Human Inference). Op de foto ontbreekt Jos van der Meer (Aduna).
Zes softwarefabrikanten en een ict-hoogleraar, dat betekent evenzoveel verklaringen waarom Nederland er niet in slaagt een bedrijf van het formaat SAP of Oracle op te leveren. Toch overheerst aan het slot van de discussie de indruk dat er niets aan de code mankeert, maar dat de softwarebedrijven er vooral moeite mee hebben hun product internationaal aan de man te brengen.
Nederland is een land van verkopers, maar die zien kennelijk geen handel in lokaal gemaakte software. De specialistische Nederlanders bedenken weliswaar slimme toepassingen, maar die kan sneller, beter én goedkoper geschreven worden in Azië of Oost-Europa.
De ideale groeistrategie leidt eerst naar Noord-Amerika en pas daarna naar buurland België of Duitsland. De kortere afstand is bedrieglijk, een product laten groeien in het taalkundig en juridisch nog lang niet verenigde Europa is geen sinecure. Dik van Bommel, directeur van sales- en marketingsoftwaremaker Archie: "Wij begonnen in België. Een dráma."

Azië

De oudere ontwikkelaars waarschuwen ook hun jongere opvolgers. Die laten zich te makkelijk lokken door een plezierige werkomgeving en zijn onvoldoende bereid tot laat in de avond door te werken. Dat doen hun concurrenten in Azië wél, en die zijn ook nog fors goedkoper. Exact-topman Arco van Nieuwland: "Daar bikkelen ze, net als wat wij vroeger, met gemak honderd uur per week."
Sjaak Brinkkemper, hoogleraar organisatie en ict aan de Universiteit van Utrecht, tempert deze kritiek. Jonge ontwikkelaars kiezen inderdaad liever voor een 'fun'-bedrijf als Lost Boys of Tridion, erkent hij. De hogescholen en universiteiten leveren echter bij lange na niet voldoende ontwikkelaars af, dus softwarebedrijven zullen hoe dan ook een beroep moeten doen op het buitenland.
Ook Laurens van der Tang, voormalig ceo van Baan, is niet pessimistisch. "Technologisch en qua uitvoering gaat het best goed. Het ontbreekt gewoon aan geld en marketing." Hij is daarentegen best te spreken over de kleinere softwarebedrijven, een markt die hij nu als investeerder beziet.
Niet alle Nederlandse softwarebedrijven streven, zoals Tridion en Exact, een naamsbekendheid of groeicijfers na van de hoogtijdagen van Baan. Jos van der Meer, oprichter van Aduna, fabrikant van onder meer de specialistische database Sesami: "Ik hoef per se onder mijn eigen 'brand' groot te worden. Ik ben tevreden als onze software elders door softwarebedrijven als onderdeel wordt ingebouwd. Wie weet er hoe de fabrikant heet van knalpijpen? Toch zitten die dingen maar mooi onder alle auto's." < BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1400016). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×