Managed hosting door True

Hoe één is Java

Java One bedoeld om Java-volgelingen verder te verenigen

 

Hoewel Java One natuurlijk bedoeld is om de rangen rond Java te sluiten, duiken rond de beurs toch altijd weer de nodige negatieve nieuwsberichten op. Over het overwicht van Sun op Java bijvoorbeeld.

  
"Waar het om gaat, is één enkel platform maken voor alle toepassingen: Java", zegt Jonathan Schwartz, hoofd van de software afdeling binnen Sun.

Vorige week verklaarde IDC-analist Rob Hailstone in Computable nog dat hij geen enkel probleem meer heeft met de rol van Sun op het Java ontwikkelingsproces. Volgens Hailstone ligt niemand in de IT-industrie er nog over wakker, en betoont Sun zich helemaal geen monopolist. Het ontwikkelingsproces is net alsof het door een standaardenorganisatie gedragen wordt, aldus Hailstone.
Research Leader Randy Heffner van Forrester Research is het daar niet geheel mee eens. Volgens hem ontbeert het Java aan een 'chief architect'. Het Java Community Process zet wel degelijk belangrijke stappen om het JCP meer open en communcatief te maken, maar de desorganisatie van het hele proces zorgt ervoor dat niemand met zekerheid weet welke Java Specification Requests nu al dan niet een standaard zullen worden. "Het grote nadeel van Java in zijn strijd met Microsoft bestaat erin dat er geen efficiënte manier is om de verschillende plannen, ideeën en doelen in een coherent plan te gieten dat zorgt voor eenduidigheid binnen de verschillende Java Specification Requests," aldus Heffner.
Volgens een strijdlustigeScott McNealy op Java One vorige week in San Francisco hebben de inspanningen van Sun er alvast voor gezorgd dat Microsoft nog niet de hele softwarewereld voor zijn kar heeft kunnen spannen. "Indien iedereen nu alleen met C#, .Net en Windows zou werken, zou er niet zo'n grote markt meer zijn voor de proucten van Sun." Anderzijds diende McNealy wel toe te geven dat de eigen Java software van Sun niet meteen de grote kostwinner voor het bedrijf is.

Desktop Java

Tijdens Java One kon Sun alvast een aantal nieuwe successen boeken via kersverse parterschappen. Terwijl het Sun nog steeds hoog zit dat Microsoft liever geen Java wil meeleveren met zijn besturingssystemen, kreeg het steun uit de hoek van Dell en HP. Beide bedrijven tekenden vorige week woensdag een overeenkomst om voortaan Java in te bedden in alle pc's die ze leveren. HP begint hiermee in het derde kwartaal van dit jaar, Dell mikt op het jaareinde. Sun streeft er al jaren naar pc-leveranciers Java standaard te laten meeleveren. Het meest bekende bedrijf dat dit tot op heden doet, is Apple. Zowel Dell als HP geven aan dat ze met deze deal vooral hun klanten een dienst willen bewijzen. Die kunnen zo de best mogelijke prestaties op het Internet verkrijgen. Dat zou niet langer het geval zijn indien Microsoft eind dit jaar stopt met het inbedden van een Java Virtual Machine in zijn besturingssystemen. Jonathan Schwartz, het hoofd van de software afdeling binnen Sun, gaat ervan uit dat andere pc-leveranciers het voorbeeld van Dell en HP zullen volgen. Dat zou er ook toe moeten leiden dat er weer meer Java-software voor de desktop gebouwd wordt. Voor Schwartz waren het anders wel spannende momenten: zowel met Dell als met HP werd de hele nacht door onderhandeld. De overeenkomst met Dell werd rond drie uur 's nachts ondertekend, die met HP nog eens zes uur later.

Mobiele Java

Een andere belangrijke overeenkomst die tijdens Java One bekend kon worden gemaakt was die met Intel. Hoewel Intel traditioneel veel dichter bij Microsoft staat dan bij Sun, zijn beiden nu wel overeen gekomen samen te zullen werken om hun mobiele producten beter met elkaar te laten samenwerken. Als onderdeel van de samenwerking krijgt Intel vroeg toegang tot nieuwe ontwikkelingen van Sun voor draadloze apparatuur.

Nieuw licentieprogramma
Tijdens Java One maakte Sun ook een nieuw licentieprogramma bekend. Deze Java Research License moet het onderzoekers makkelijker maken wetenschappelijk onderzoek te verrichten naar Java-toepassingen. "Onderzoekers moeten kunnen spelen met Java en nieuwe ideeën aanreiken", zegt James Goslin, de 'uitvinder' van Java. Als een idee verder uitgewerkt kan worden, moet dat wel blijven verlopen via het Java Community Process. Hoewel velen (inclusief Goslin) nog steeds hopen dat Java ooit open source wordt, is de nieuwe Research License maar een minieme stap in die richting.
Dat soort hulpmiddelen van Sun moet het de mobiele gebruiker makkelijker maken beltoontjes op te halen of spelletjes op het mobiele toestel te zetten. Van zijn kant gaat Intel zijn Xscale processoren verfijnen zodat ze Javatoepassingen sneller en energiezuiniger kunnen laten draaien. De overeenkomst tussen beide oude rivalen (een vijandschap die onder meer voortkomt uit een mislukte samenwerking rond servers in de jaren '90) was eigenlijk onvermijdelijk: Enerzijds is Java 2 Micro Edition de meest gebruikte software voor bedrijven die downloads voor mobieltjes verkopen, anderzijds gebruiken steeds meer leveranciers van handhelds zoals Dell, Palm en HP de Xscale processoren van Intel. De markt voor downloads van spelletjes en beltoontjes kan heel groot worden. In de Verenigde Staten alleen al zou de komende jaren ongeveer een half miljard dollar omgezet moeten worden uit de verkoop van beltonen. Volgens ceo Guy Laurence van Vodafone is er de komende tien jaar zelfs een markt van 75 miljard dollar voor het downloaden van spelletjes.

Java overal

Omwille van het belang van de mobiele markt, creëerde Sun alvast een 'Java Verified' programma dat zorgt voor standaardtests en certificering voor mobiele toepassingen. Er komt ook een Sun Developer Network Mobility Program dat Java-ontwikkelaars moet bijstaan bij het schrijven van J2me toepassingen. "Waar het om gaat, is één enkel platform maken voor alle toepassingen: Java", zegt Jonathan Schwartz. Volgens Schwartz moet het komen tot een eenduidig beeld van Java, of het nu gaat om Java EE (Enterprise Edition), Java SE (Standard Edition) of Java ME (Micro Edition)
Sun gooit alvast enkele miljoenen dollars in de strijd om de Java-merknaam nog beter bekend te maken. "Hoog tijd dat we in het offensief gaan", aldus McNealy. "We hebben ons veel te lang defensief opgesteld." Als onderdeel van die marketingcampagne is er onder meer een nieuw logo voor Java, komt er een specifieke website voor ontwikkelaars (java.net) en een nieuws-website (http://www.java.com) < BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1357088). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×