Managed hosting door True

Komcommerciële kletspraat

"Mensen met een zevendaagse werkweek van veertien uur per dag zijn bepaald niet fit. Toch komt dat veel voor in India, mensen die zevenduizend dollar per jaar verdienen en zich dood werken", schrijft Ronald Wouterson. Zeer taakgerichte mensen, dat klopt, dus met oogkleppen op, niet in staat intelligent te reageren op inconsistentie in een ontwerp, geen spontaan overleg met de opsteller van de beschrijving enzovoort; rotzooi gegarandeerd.

Vakbekwaam? Kletskoek. Er is geen enkele Indiër die sjoege heeft van enige vorm van gestructureerd programmeren. De Volmac- of Jackson-werkwijze is daar onbekend. Piramideconstructies van mensen; zoals ze in onze vroegere rekenkamers van vóór de introductie van computers en zakjapanners de berekeningen met de hand deden, zo heb je in India de piramide van 'powertypen' en hiërarchische filters.
Uiteindelijk worden de programma's misschien wel drie maal geschreven, maar daar merk je niet veel van. Ze druppelen naar boven, laag na laag, controle na controle. Je krijgt precies wat je vroeg, inclusief iedere verschrijving en vergissing, en absoluut zonder enige extra's. Dus als er aan het technisch ontwerp ook maar iets mankeert, krijg je zooi terug.

Terroristisch

Op termijn zijn er wel specifieke extra's te verwachten: frauduleuze en terroristische code. De banken hebben meer dan dertig jaar ervaring met het binnen de muren onder controle houden van de ontwikkelingen van systemen. Die controle buiten de muren ontbreekt geheel, daar is ook geen ervaring mee. Bedenk dat de mensen die echt verstand van programmeren hebben de systemen in een mum van tijd onderuit kunnen halen. (Zie http://207.44.244.81/~mvshelp/cgi-bin/ubb6/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=003225.)
Het offshore uitbesteden levert in de VS niet het voordeel op dat men in eerste instantie verwachtte. De reden is eenvoudig. Onderhoud vormt 80 procent van het werk. Bij onderhoud moet veel informatie worden overgedragen. Dit blijkt niet zo efficiënt te verlopen dat er bespaard kan worden. Voor Nederlandse bedrijven speelt dit een nog grotere rol dan voor Amerikaanse, omdat de documentatie, die ook in de programma's zelf zit, overwegend Nederlandstalig is. Ook is tot nu toe te weinig aan kennismanagement gedaan. Veel kennis zit in de hoofden van medewerkers en is niet toegankelijk voor derden. Onbewust van de Amerikaanse negatieve bevindingen, volgt Nederland nog immer blindelings deze in de VS ingezette trend.
Mensen die de nadelen van het uitbesteden kennen - echte mainframeprofessionals - delen hun bevindingen onder http://207.44.244.81/~mvshelp/cgi-bin/ubb6/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=25 of via de 'voordeur', http://www.mvshelp.com, 'helpforums' en 'outsourcing and related'. Inmiddels hebben de Amerikanen drie jaar ervaring.

Uitstekende gastheren

Uit de berichten van de mainframespecialisten in de VS zijn de volgende conclusies te trekken: India is een stuk minder stabiel dan men denkt; er zijn extreme veiligheidsrisico's; de publieke opinie kan zich tegen een bedrijf keren dat met India werkt vanwege de schending van mensenrechten; Indiase werknemers staan niet positief tegenover het westen; het kennisniveau is in India helemaal niet zo hoog; CMM niveau vijf (de grote Indiase reclame) dient vooral om junioren in het gareel te houden, maar biedt geen garanties (behalve het opnieuw kunnen maken van oude fouten); nieuwe projecten die gedetailleerd beschreven zijn met een projectleider op locatie kunnen bij strakke planning voordelig zijn; en onderhoudswerkzaamheden (80 procent van het werk) kosten wat betreft overdracht te veel om rendabel te zijn.
Deze informatie zou bekend moeten zijn onder de ict-managers die nu grote plannen aan het uitvoeren zijn, zoals die van de ABN Amro. De meesten blijken echter slecht geïnformeerd, volgen de trend en laten zich verleiden door de buitengewoon vriendelijke Indiërs, die uitstekende gastheren zijn. De zorgvuldigheid die mensen normaliter bij automatisering aan de dag leggen, is er nu niet. Bij de oplevering van een project, bij het invoeren van grote hoeveelheden software dus, wordt vooraf gegarandeerd dat de operatie in zijn geheel en snel kan worden teruggedraaid, een 'rollback' in vaktermen. Helaas is bij de ABN Amro uitbestedingoperatie hier geen sprake van. Een groot deel van het personeel zal bijvoorbeeld na korte tijd niet meer op de eerdere werkplek inzetbaar zijn. Men heeft geheel onterecht een heilig vertrouwen in een bedrijf als TCS in India.
John Kerry, de aanstaande Amerikaanse president, stelt overheidsmaatregelen voor. Ook De Nederlandsche Bank zou het uitbesteden bij banken in Nederland minstens moeten vertragen om te voorkomen dat de banken zichzelf te veel beschadigen.

Dwaas

Het is dwaas dat een vakblad als Computable de mensen die het grootste belang bij offshore uitbesteding hebben hun woorden laat presenteren als de 'waarheid' en zich bovendien onvoldoende informeert over de stemming en ontwikkelingen in de VS.
Bovendien blijft in deze berichtgeving de omgekeerde trend naar de gebruikers toe erg buiten beschouwing. Waren er vroeger allerlei muurtjes tussen functionarissen en afdelingen, tegenwoordig werken gebruikers en ontwikkelaars nauw samen en denken ze met elkaar mee. Er bestaan op veel plaatsen bloeiende samenwerkingsverbanden. Informele contacten kunnen ertoe leiden dat allerlei problemen nooit formeel worden onderkend, maar in onderlinge samenwerking gauw worden opgelost. RAD (Rapid Application Development) kan alleen plaatsvinden als mensen bij elkaar in de buurt zitten en goed met elkaar samenwerken. Dat werkt dus helemaal niet als er sprake is van een groot tijdverschil, een grote afstand en een totaal andere taak, steenkoolengels en zo. Daar krijg je echt geen tevreden gebruikers door.
Computable, doe eerst meer onderzoek voordat je dit soort komcommerciële en beledigende onzin verspreidt. < BR CLEAR=LEFT> 
Ronald Wouterson

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1350248). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×