Managed hosting door True

Nieuwe opleiding moet specialisten leveren

Computerspellen uit Breda

 

Een nieuwe opleiding tot ontwerper van computerspellen in Breda moet volgens Nederlandse spelontwikkelaars vooral specialisten voortbrengen. Jeroen van Mastrigt van de enige computerspelontwerp en -ontwikkelopleiding in Hilversum pleit voor terughoudendheid. "Er is geen grote game-industrie in Nederland".

Spelontwikkelaar Khaeon Games uit Den Haag verwelkomt een mogelijk nieuwe opleiding in Breda. De gemeente laat daar door de Internationale Hogeschool Breda onderzoeken of er in de stad een nieuwe opleiding voor het ontwikkelen van computerspellen kan komen. "Het grootste probleem van de computerspelindustrie is het vinden van goede mensen. Dus die opleiding is een welkom initiatief", aldus Erik 't Sas van Khaeon Games. Volgens 't Sas heeft de computerspelindustrie een scala aan disciplines en zou de nieuwe opleiding daarop moeten inspelen. Rogier Smit, directeur van ontwikkelaar Playlogic in Breda is het daarmee eens. "In de computerspelindustrie heb je specialisten nodig. De opleiding in Hilversum is absoluut een goeie opleiding, maar de trend is dat de teams groter worden en de technologie complexer, en dan heb je specialisten nodig".
Hermen Hulst, algemeen directeur van het Amsterdamse Guerrilla Games, is afwachtend. Volgens Hulst ontbreekt het in Nederland niet aan talent, maar wel aan ervaring. "Guerrilla werkt met projecten waar miljoenen euro's in omgaan; dan kies je eerder voor ervaring dan voor een pas afgestuurde."

Maximaal haalbaar

De Bachelor of Art and Technology in Game Design and Development in Hilversum bestaat twee jaar. De populaire opleiding krijgt driehonderd aanmeldingen per jaar, maar heeft slechts plek voor vijftig studenten. Dat is niet veel, maar meer dan genoeg, stelt studieleider Jeroen van Mastrigt. "Er is geen grote computerspelindustrie in Nederland, dit is het maximaal haalbare". Het idee van een mogelijke games-opleiding in Breda juicht hij toe, maar het wordt volgens hem wel moeilijk. "Je hebt kans dat ze kapitaliseren op de populariteit van games. Dan leid je weliswaar mensen op, maar niet op zo'n manier dat de industrie er iets aan heeft."
Nederlander Wouter van Oortmerssen heeft het voor elkaar. Na jarenlange ervaring in de praktijk doceert hij in de Verenigde Staten software development op The Guildhall, een intensieve spelontwikkelaaropleiding. "Het idee van een opleiding is goed, maar ik betwijfel de zin ervan in Nederland. We hebben hier een sterke link met de lokale spelletjesindustrie. Een van mijn studenten heeft bijvoorbeeld meegewerkt aan Doom III. Dit soort interactie is van onschatbare waarde voor onze studenten, en helaas in Nederland onmogelijk. De spelletjesindustrie is een wereld waar men niet onder de indruk is van een papiertje, maar alleen van daadwerkelijke prestaties en ervaring."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1314321). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×