Managed hosting door True

IBM op de uitkijk voor nieuwe groeimarkten

Pokerspel

 

De sleutel tot economische groei ligt in innovatie. Innovatie kan worden bereikt door uitbreiding van bestaande markten naar nieuwe regio's, maar ook door de ontwikkeling van nieuwe producten en oplossingen. De nieuwe trend in de zakenwereld lijkt 'investering in innovatie'.

Vijf Emea-groeimarkten op dienstengebied:
Pervasive/Wireless: de nadruk in deze markt ligt op de ontwikkeling en het gebruik van mobiele toepassingen, kantoor en buitendienstverkopers, draadloos beheer van machines, fabrieken en producten (onder meer door Rfid) en het opzetten van publieke wlan's.
Learning Solutions: het team achter deze groeimarkt helpt bij de ontwikkeling van trendsettende pilotprojecten, voorziet in strategisch advies voor het gebruik of de implementatie van e-learningstrategieën en -programma's en helpt vervolgens bij de implementatie.
Digital Media: is belast met de elektronische verwerking van video, muziek, beelden en tekst op het gebied van uitgave, distributie en beheer.
Safety & Security: deze EBO verleent diensten op het gebied van beveiliging van bedrijven en organisaties. Ze omvatten onder meer beveiligde datatoegang, biometrie en nationale beveiliging (douane).
Open Source Services: de IBM-divisie OSS helpt bedrijven onder meer bij het berekenen van kostenbesparingen, adviseert over architectuurontwerp en doet de installatie en migratie van Linux en/of op grid gebaseerde architecturen.
Natuurlijk zoekt ieder bedrijf voor zich naar een manier om te innoveren en te investeren in innovatie. IBM doet dit door zich te storten op nieuwe groeimarkten. Alsof er in ict-land nog niet genoeg afkortingen zijn, heeft het dit project EBO gedoopt, 'emerging business opportunities'. De stap van IBM is niet nieuw. Sterker nog, de eerste EBO's werden vier jaar geleden gedefinieerd. Ondertussen zijn er ruim twintig groeimarkten waarin Big Blue geld stopt.

Vroeg anticiperen op trends

Niet iedere trend is potentieel een groeimarkt. Een EBO is een bovengemiddelde groeimarkt die nog niet gevestigd of volwassen is, maar wel duidelijk marktpotentieel heeft en staat voor innovatie en groei. Daarnaast moet het verschillende industrieën en diensten overlappen. Achter het woord 'emerging' ligt voor IBM een dynamische marktverandering, zoals verschuivingen in bestaande bedrijfsmodellen, een totaal nieuwe set eisen van de klantenkant of een nieuwe technologie die de potentie heeft om bedrijfsvoering in complete industrietakken te veranderen, zoals Rfid.
De vijf belangrijkste groeimarkten in de Emea-regio zijn volgens IBM: Pervasive/Wireless, Learning Solutions, Digital Media, Safety & Security en Open Source Services (Linux op de desktop en grid computing).
De ruim twintig nieuwe markten hebben Big Blue de afgelopen vier jaar ruim een miljard dollar aan jaarlijkse omzet opgeleverd. "Ons doel is om in een vroeg stadium te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en trends. Deels om voordeel te behalen voor onze klanten, maar ook omdat we marktleider willen zijn in de nieuwe markten. We doen dit natuurlijk niet voor de lol", zegt Joachim Stark, EBO executive bij IBM Global Services Emea.

Pro-actieve aanpak

Bij ieder idee dat gelanceerd wordt, wordt gekeken of het haalbaar en realistisch is. Dan worden er een of twee mensen op gezet die uit moeten zoeken of het waard is om er een speciaal team op te zetten. Als dat zo is, vormt IBM dat speciale team uit hooggekwalificeerd personeel met specifieke kennis op een bepaald gebied. Dit team is alleen bezig met het uitdiepen en ontwikkelen van de nieuwe groeimarkt. Na enige tijd moet de markt volwassen worden en kan het van de lijst EBO's worden verwijderd.
De huidige lijst stamt uit eind 2003, wat verklaart waarom bijvoorbeeld een markt als 'service oriented architectures' ontbreekt. "Die markt wordt op dit moment onderzocht, wellicht is het terug te vinden op de lijst die we voor 2005 aan het samenstellen zijn", aldus Stark.

Poker

Eind 1999 kwam IBM tot de conclusie dat er veel werd geïnvesteerd in nieuwe initiatieven, maar dat deze niet allemaal succesvol waren. Er werd onderzocht wat daarvan de oorzaak was. Het bleek dat veel dingen te maken hadden met de dagelijkse gang van zaken bij een bedrijf. Het was moeilijk om buiten de gebaande paden te denken. Ook werd er weinig pro-actief gedacht en gewerkt. "Dat moest veranderen, dus een jaar later zijn we gestart met het EBO-project. Op dat moment hadden we minder dan tien groeimarkten gedefinieerd. Ieder kwartaal bekijkt en beoordeelt de strategie-directeur de lijst met EBO's. Sommige markten zijn volwassen geworden en kunnen van de lijst. Andere blijven nog een groeimarkt en sommige blijken een verspilling van tijd en geld te zijn en worden voortijdig beëindigd." Hoeveel geld er met deze beëindigde projecten gemoeid is, wil Stark niet kwijt. Wel zegt hij dat er van de ongeveer honderd bruikbare ideeën vorig jaar er nu vijf of zes groeimarkten zijn gedefinieerd. Van diezelfde honderd ideeën zijn tussen de tien en twintig projecten voortijdig afgebroken. "Als je pokert, weet je dat je een gok neemt", zegt Stark daarover. "Some you win, some you loose."

Markten vormen

Gezien de omvang van IBM ligt het voor de hand te denken dat iedere markt die zij als groeimarkt aanwijzen, door investeringen en marktvolgende bedrijven, vanzelf een groeimarkt worden. Een 'self-fulfilling prophecy'. "Daar zit wel een element van waarheid in", bekent Jo Stark. "De insteek is dan ook dat wij invloed willen uitoefenen op deze markten. We willen er onze stempel op drukken. Er zijn genoeg bedrijven die het te vroeg vinden om te investeren, te onzeker. Zij wachten af. Wij willen pro-actief werken. Natuurlijk moet je eerst investeren, maar als je dat juist doet, ben je niet alleen vroeger dan de rest, maar is het ook mogelijk om invloed uit te oefenen op de markt, om de markt te vormen."
IBM wil met het EBO-project tegemoetkomen aan bestaande vragen en eisen uit de markt, maar lijkt er ook juist vraag mee te creëren om die vervolgens op te kunnen vullen. "Er huist waarheid in beide", zegt Colin Harrison, hoofd strategische innovatie bij IBM Global Services Emea. "De komst van nieuwe technologie als de auto, de pc en de telefoon hebben ons leven veranderd. Vraag me of er nog meer van dit soort technologieën zullen komen en ik antwoord volmondig ja. Vraag me welke en ik moet het antwoord schuldig blijven. We innoveren niet om het innoveren zelf. Het doel is wel om het leven van de maatschappij te vergemakkelijken. Ieder mens ziet zichzelf vandaag de dag met veel technologie geconfronteerd. Iedere versimpeling daarvan door innovatie is waar het allemaal om draait."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1292783). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×