Softwareleverancier Oracle ondervindt zware problemen met de ontwikkeling van zijn Warehouse Builder, softwaregereedschap voor het ontwerpen en bouwen van gegevenspakhuizen. Acht maanden nadat de tool op de markt zou komen, is de testversie nog steeds niet uitgerust met ‘kritische functionaliteit’. Oracle dreigt daardoor klanten te verliezen op de lucratieve en snelgroeiende markt voor analysetoepassingen.
Een uitgelekt intern rapport van Oracle Nederland, waar het Amerikaanse IT-blad PC Week de hand op wist te leggen, brengt de tekortkomingen in de Oracle-technologie pijnlijk aan het licht. "Warehouse Builder heeft grote potentie. Maar er is volgens ons team nog een grote inspanning nodig om die potentie werkelijkheid te maken. Kritieke functionaliteit ontbreekt waardoor het moeilijk te gebruiken is in praktijksituaties", meldt het rapport volgens het IT-blad. Zo vereist het product handmatige herconfiguratie van gegevenscomponenten, naar verluidt een enorme klus voor ontwikkelaars. Het rapport werd geschreven in het kader van een pre-bèta test die plaatsvond bij de Nederlandse divisie van Honeywell. Op 25 oktober startte het bèta-traject – waar, aldus Jan-Willem Schalkwijk van Oracle Nederland, Honeywell nog steeds naar volle tevredenheid aan meedoet. Het testproject bij dit bedrijf is echter wel verplaatst van Nederland naar de Verenigde Staten.
Aangepakt
Volgens Oracle in Amerika zijn inmiddels 90 procent van de genoemde tekortkomingen aangepakt. Oorspronkelijk beloofde Oracle het product Warehouse Builder in maart van dit jaar te leveren, wat niet lukte. Nadat de zomer ook niet haalbaar bleek is er volgens PC Week zelfs helemaal geen officiële opleverdatum meer. Schalkwijk verwijst die conclusie naar het rijk der fabelen: "Het product komt in het eerste kwartaal van 2000 op de markt." De vertraging is volgens hem veroorzaakt door de Oracle’s koerswijziging in de richting van Internet. "We zijn de productontwikkeling begonnen op basis van het client/server-technologie. Omdat zo’n technologie onze e-handelsstrategie niet waardig is, hebben we op een gegeven moment besloten het product opnieuw te gaan ontwikkelen, maar dan in Java."
Als gevolg van de vertraging kloppen een aantal potentiële klanten aan bij concurrerende bedrijven, zo weet PC Week te melden. Experian Information Solutions zou het liefst met Oracle werken, maar wil niet wachten en gebruikt nu de technologie van het bedrijf Informatica. Industrie-analisten zijn niet positief over het onvermogen van Oracle om deze tool snel op de markt te brengen. "Ik heb er een negatieve kijk op. Het product is uitgesteld, uitgesteld en uitgesteld. Ik ben bang dat er te weinig en te laat wordt geleverd", aldus Janelle Hill van onderzoeksorganisatie Gartner Group. Dat bureau staat overigens bekend als anti-Oracle. Uitspraken moeten dan ook in dat licht gezien worden.
Aangepakt
Niet alleen Gartner, maar ook de gerenommeerde Patricia Seybold Group plaats kanttekeningen. "Oracle heeft grote kansen op de markt voor gegevenspakhuizen, maar lijkt ze te laten liggen", zegt Seybold-analist Wayne Eckerson. Ondanks zijn passieve houding heeft Oracle een hoog ‘gegevenspakhuis-imago’. Dat wijst onderzoek van Survey.com uit. Gevraagd naar een leverancier van gegevenspakhuizen noemt 53,4 procent van de vijfhonderd respondenten Oracle als eerst. De belangen zijn volgens Survey.com groot. De totale uitgaven in 1998 aan gegevenspakhuizen bedroeg in 1998 al 24 miljard dollar. De onderzoekers schatten dat dit bedrag in 2003 oploopt tot 148 miljard dollar.