Managed hosting door True

Herstellend Informix zet weer lijnen uit

Imago moet naar hetzelfde niveau als productkwaliteit

 

Met de komst van Hans Weenen als algemeen directeur heeft de Nederlandse vestiging van Informix voldaan aan een belangrijke voorwaarde voor continuïteit. Nadat zijn voorganger Peter van Langeveld in maart Informix verruilde voor Inter Access, werd de directiepositie tot september op ad hoc basis ingevuld door technisch directeur Marcel van Toer. Na de zeperd met de Universal Server anderhalf jaar geleden en wisselingen in het personeel, zit Informix nu weer in de lift.

We werken nu hard aan het uitbouwen van onze organisatie. De productkwaliteit heeft nooit ter discussie gestaan. Het bedrijf moet nu dezelfde status krijgen, en geïdentificeerd worden met betrouwbaarheid", zegt Weenen. In Nederland is de terugval, die wereldwijd vorig jaar intrad, in beperkte mate pas in de eerste helft van dit jaar gekomen. "Dat gebeurde nadat de pijplijn met orders leeg was. Hoewel veel klanten hun investeringen destijds op een lager pitje zette, is er niet één weggelopen." In het derde kwartaal groeide de omzet uit databaselicenties wereldwijd weer met 24 procent. In Nederland ligt dat percentage zelfs op 60.

Panacee voor alles

Van oorsprong is Informix een technisch georiënteerd bedrijf, waar men de neiging had teveel nadruk te leggen op de technische aspecten. In plaats van het op de markt brengen van één product als panacee voor alle problemen, ontwikkelt en levert Informix nu producten en diensten gericht op specifieke marktsegmenten.
Weenen volbracht in het verleden zowel bij NCR als bij Tandem 12,5 dienstjaren. "Na 25 jaar in de hardwarebranche gewerkt te hebben, kan ik nog één keer een periode van 12,5 jaar bij een softwarebedrijf volmaken", zegt de nieuwe directeur met een glimlach.

Speerpunten

Wereldwijd heeft topman Bob Finocchio drie speerpunten geformuleerd voor Informix: de bovenkant van de Oltp-markt (online transaction processing), gegevenspakhuizen en analysetoepassingen, en Internet- en multimediatoepassingen. Naast het basis databaseproduct Dynamic Server levert het bedrijf hulpmiddelen en raamwerkapplicaties voor de verschillende segmenten. "Zo hebben we bijvoorbeeld een blauwdruk voor systemen voor elektronische handel en komt er volgende maand een datawarehouse-oplossing voor erp-pakketten."
In Nederland implementeert Informix een deel van dat beleid. "We concentreren ons op gegevenspakhuizen, Internet en multimedia. Gezien de relatief kleine omvang van onze organisatie kunnen we veel expertise leveren, maar niet op alle gebieden", aldus Weenen. De markt voor transactieverwerking laat Informix niet links liggen, maar het gaat ook niet actief op zoek naar nieuwe klanten. Momenteel heeft Informix in Nederland eenentwintig mensen in dienst. Tijdens de hoogtijdagen waren dat er zo'n vijftig en het dieptepunt lag op zestien.

Geen massa-artikel

Weenen, die vooral ervaring heeft op hardwaregebied, wordt in softwaretechnische zaken nu nog bijgestaan door Van Toer. Deze zet de geavanceerde Dynamic Server af tegen die van Microsoft: "In onze markt kiezen klanten voor kwaliteit en toegevoegde waarde en niet voor een massa-artikel als SQL Server." SQL Server is volgens hem nog niet klaar voor websites die volcontinu moeten draaien. "Een klant vertelde me dat SQL Server heel goed voldeed voor hun website, maar dat ze hem wel elke dag uit moesten zetten."
Naast de drie toepassingsgebieden gaat Informix zich verder op een beperkt aantal verticale branches richten. "Ook hier kiezen we voor Nederland een aantal speerpunten uit het beleid van onze moederorganisatie", aldus Weenen. Op basis van het huidige klantenbestand en de materiekennis die intern aanwezig is, kiest Informix Nederland op korte termijn drie verticale markten.
 
Speerpunt pakhuis
De markt voor gegevenspakhuizen bedraagt wereldwijd acht miljard dollar en groeit met 40 procent per jaar. Volgens onderzoeksbureau Meta Group zijn de uitgaven voor databases dit jaar voor het eerst kleiner dan de uitgaven voor hulpmiddelen en applicaties. Samen met het feit dat het meeste geld (38 procent) wordt uitgegeven aan consultancy, heeft Informix zijn strategie voor gegevenspakhuizen samengesteld.
Sinds vorige maand levert het Decision Frontier, een geïntegreerd pakket producten voor analysetoepassingen: Dynamic Server, gebundeld met extractie-, transformatie- en analysehulpmiddelen. Robert Walters, vice president van de datawarehouse-divisie, omschrijft Decision Frontier als een platform waarop verticale analysetoepassingen gebouwd kunnen worden. De producten van het door Informix aangekochte Red Brick, dat zich vooral richt op zogenoemde datamarts (functionele delen van een datawarehouse, bijvoorbeeld gericht op verkoopgegevens), krijgen een volwaardige plaats binnen dit pakket. Speciaal voor erp-pakketten bouwt Informix aan een voorbewerkte versie van Decision Frontier. Volgende maand komt Decision Faststart for Baan op de markt, waarmee gebruikers volgens Walters drie tot vier maanden kunnen winnen bij het bouwen van een analysesysteem bovenop Baan-software.
Walters vreest de entree die Microsoft met SQL Server 7.0 maakt op deze markt niet. "Microsoft zal proberen van gegevenspakhuizen een massa-artikel te maken. Het concept zal breed in de markt geïntroduceerd en geadopteerd worden. De vele gegevenspakhuizen zullen groeien en SQL Server en Windows NT zullen dan onvoldoende schaalbaar blijken te zijn, wat voor ons kansen oplevert."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1278347). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×