Managed hosting door True

Amyyon is niet bang voor erp-leveranciers

Internationalisatie in gang gezet

 

Grote erp-leveranciers als Baan, SAP en Oracle storten zich als hongerige wolven storten op de markt voor verkoop- en marketingsoftware. Baan kocht vorig jaar Aurum, dat een jaaromzet draaide van ruim 25 miljoen dollar. Maar naast de bedrijfsbrede softwareleveranciers, blijven de gespecialiseerde leveranciers van verkoopsoftware zeker een rol spelen. Het Nederlandse Amyyon is zo'n bedrijf en komt echter geenszins in de verdrukking: het verdubbelt jaarlijks zijn omzet.

Investeringsmaatschappijen Gilde en het regionale NOM staken begin 1997 drie miljoen gulden in het reeds tien jaar oude bedrijf, dat de concurrentie niet schuwt. "Het leveren van softwarecomponenten die passen in het grote geheel heeft de toekomst", meent Simon de Jonge, directeur en oprichter van Amyyon. De internationale ambities hebben naast de twee Nederlandse vestigingen in Groningen en Zeist geleid tot kantoren in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Australië en de Verenigde Staten. Italië en Scandinavië staan op lijst. Verder is het bedrijf via wederverkopers en partners actief in een tiental andere, voornamelijk niet-Europese landen.

Mickisoft

Om recht te doen aan zijn imago veranderde het bedrijf onlangs zijn naam van Minihouse in Amyyon. "Het bleek dat Minihouse in het buitenland vaak werd geassocieerd met Multihouse en, nog erger, met fictieve namen als Mickisoft", aldus een glimlachende De Jonge.
De kern van het productaanbod van Amyyon wordt gevormd door het relatiebeheersysteem Customerbase, dat uitgebreid kan worden met hulpmiddelen voor de uitvoering van verkoop- en marketingprocessen. De software ondersteunt diverse soorten verkoopprocessen: direct, ofwel persoonlijk, via call centers en via Internet. Externe verkopers kunnen 's avonds via hun laptop de centrale bedrijfsdatabase verversen met hun verkopen van die dag. Meerdere verkopers kunnen input leveren aan één offerte- of verkooptraject. Dat is echter niets nieuws.
"Wat ons product onderscheidt", meent De Jonge, "is dat strategische aspecten, zoals het selecteren van doelmarkten, voorafgaand aan verkoop ondersteund wordt." Verder bevat de Amyyon-software Human Inference, een hulpmiddel dat de foutieve invoer van gegevens voorkomt. Doublures als "Amyyon", "amyyon" en "amyon" worden eruit gefilterd. "Elke klant staat slechts één keer in de database", vervolgt De Jonge. Het bedrijf, dat momenteel in Nederland 155 medewerkers telt, behaalt goede resultaten: in 1997 een omzet van 8 miljoen dollar, die dit jaar verdubbeld wordt en in 1999 moet uitkomen op 35 miljoen.

Niet onder de indruk

Van de inspanningen van erp-leveranciers op het gebied van systemen voor sales force automation (sfa) is De Jonge niet onder de indruk. "Zij zullen zeker een stuk van de markt inpikken. Maar gebruikers twijfelen over de sfa-software van hun erp-leverancier, waar ze net een tijd en geld verslindend implementatietraject mee achter de rug hebben", zegt ook Max ten Dam, die vanuit Gilde als bestuurder en commissaris bij de onderneming betrokken is.
Vooral de problematische situatie van implementaties van SAP R/3 met opgekochte sfa-pakket van Kiefer & Veittinger probeert Amyyon uit te buiten. De Jonge: "Dat is een doelmarkt voor ons. Wij zijn bezig met het opzetten van samenwerkingsverbanden met implementatiepartners van SAP." Als treffend voorbeeld wordt Philips aangehaald, dat met SAP werkt in combinatie met Amyyon.

Zwaar systeem

Amyyon claimt dat voor zijn software gemiddeld drie maanden nodig zijn voor het implementeren van een zwaar systeem. Het gebruikt daarvoor geautomatiseerde hulpmiddelen, die de gedefinieerde verkoopprocessen vertalen naar de geschikte configuratie van de software. Gniffelend kijkt Amyyon toe bij mislukkende implementaties van concurrenten als Siebel. Ten Dam: "Siemens heeft 20 miljoen geïnvesteerd in Siebel en is er na een paar maanden mee gestopt. Ook Unisys in Nederland heeft eenzelfde project in de koelkast gezet."
De productontwikkeling van Amyyon is verder gericht op het completeren van het productaanbod. Vooral op het terrein van rapportage en analyse is het bedrijf actief om met partners als Microstrategy en het Amsterdamse Data Distilleries functionaliteit toe te voegen. "De cirkel is dan rond. Analyseresultaten leiden tot een hogere verkoop, wat meer verkoopgegevens tot gevolg heeft, die weer input vormen voor analyse", besluit De Jonge.
 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1336554). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×