Managed hosting door True

Serie: Hosted VoIP voor MKB's

Telefoondiensten in de cloud: Voizz

Deel 4: Voizz

Voizz is een puur Nederlandse aanbieder van ip-telefonie die zich kennelijk ook alleen maar op de Nederlandse markt richt. Het gebruikt het SIP-systeem van Worldphony.

Voizz maakt zich sterk dat je tussen 25% en 60% gesprekskosten kunt besparen door van hun diensten gebruik te maken. Dat je geld kunt besparen, is natuurlijk waar voor elke overstap naar internettelefonie en dus niet uniek voor Voizz. Voizz biedt wel garanties voor beschikbaarheid. Het VoIP-platform is namelijk redundant uitgevoerd, zodat bij uitval een ander systeem alle taken overneemt. Daarnaast is het platform beschermd tegen stroomuitval doordat "enorme" (dixit Voizz) noodaggregaten klaar staan om een stroompanne op te vangen. Het bedrijf laat je toe alles zelf te configureren, maar het kan dat ook allemaal voor de klant doen.

Functionaliteit

De hosted PBX biedt alle functionaliteit die we van een moderne SIP-centrale gewoon zijn. Wat ons wel opvalt in het aanbod van Voizz is een fallback voor als jouw eigen internetverbinding uitvalt. Dan kan Voizz alle inkomende telefoontjes omleiden naar een door jou gewenst mobieltje of een eventueel aanwezige analoge of ISDN-lijn. Het uitgaand verkeer verloopt dan ook langs die weg totdat de internetverbinding hersteld is. Voizz biedt verder een door hen correct geconfigureerde en in behoorlijk Nederlands ingesproken 'auto-attendant'. Op die manier krijgt iedereen die naar jouw bedrijf belt een professioneel menusysteem te horen krijgt en kan volautomatisch naar de juiste persoon of dienst geleid worden. Voizz ondersteunt ook de integratie met een bestaand CRM- of ERP-systeem.

Beheer

Voizz gebruikt het SIP-systeem van Worldphony (Amerikaanse firma 4PSA (Rack-Soft)). De webbeheerinterface is dan ook die van Worldphony, al kon Voizz wel wat personaliseren. We vinden het wel raar dat Voizz een Nederlandstalige handleiding in het hoofdmenu kon toevoegen, maar een andere branding kennelijk niet mogelijk was. Het hoofdmenu vinden we in de webinterface uiterst links en bevat tot onze verrassing slechts drie hoofdrubrieken: Users (gebruikers), Server, Custom (maatwerk). Het gebruikerssubmenu bevat slechts één onderdeel: extensies. Daar hoort nog een aantal tools bij. Die worden vertegenwoordigd door fraaie pictogrammen. Alles is goed uitgewerkt en mooi vormgegeven. De eenvoud van het menusysteem is enigszins bedrieglijk, omdat er bij sommige dialoogvensters wel heel veel extra opties of instellingen zijn. Dat is vooral duidelijk bij het hoofdmenu Server, dat uiteensplitst in Unified Communications (met een achttal extra functiepictogrammen) en Rapportage. Dat laatste presenteert zich als een tabblad waarmee je kiest welk genre van rapport je wil genereren. Ons bevalt dit soort interface wel: een bedrieglijke eenvoud met veel functionaliteit als je wat dieper graaft.

Deelconclusie

Het aanbod van Voizz is supereenvoudig en doorzichtig zonder kleine lettertjes of verdoken (onaangename) verrassingen. De geluidskwaliteit en stabiliteit lieten tijdens onze test niets te wensen over.

Productinfo

Product: Voizz
Leverancier: Voizz Nederland BV, www.voizz.nl
Adviesprijs (excl. BTW): 7,5 euro/toestel/maand tot tien toestellen, daarna 5 euro/toestel/maand; toeslag voor opnames van gesprekken.

De Serie

Telefoondiensten in de cloud

Deel 1: Nederlandse SIP-provider is noodzakelijk
Deel 2: Escaux net.PBX
Deel 3: Unified Telecom Hosted
Deel 4: Voizz
Deel 5: XeloQ Hosted PBX

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.